افزایش تحریم‌ها علیه ایران تا آخرین روز دولت ترامپ

تارنمای خبری آکسیوس در یادداشتی خبر داده که دولت ترامپ با مشورت رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات درصدد اِعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران تا پیش از تحلیف بایدن به عنوان ریاست‌جمهوری آمریکا است.

♦️ افزایش تحریم‌ها علیه ایران تا آخرین روز دولت ترامپ

📝#تحلیل_کوتاه

🔷 تارنمای خبری آکسیوس در یادداشتی خبر داده که دولت ترامپ با مشورت رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات درصدد اِعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران تا پیش از تحلیف بایدن به عنوان ریاست‌جمهوری آمریکا است. در همین راستا الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و پمپئو نیز در آینده به آنجا سفر خواهد کرد. به نظر می‌رسد قرار است بانک اهداف تحریم توسط رژیم صهیونیستی به دولت آمریکا ارائه شود.

🔶 به نظر می‌رسد با وجود شکست رویکرد دولت ترامپ، نومحافظه‌کاران آمریکایی از تداوم سیاست «فشار حداکثری» اهداف زیر را دنبال می‌کنند.

۱️⃣ انتقام از ایران: مقاومت ایران در برابر فشارهای فزاینده و بی‌وقفه آمریکا، خشم دولت‌مردان این کشور را برانگیخته است. به‌ویژه که در شرایط بحران‌های سه‌گانه داخلی در آمریکا شامل کرونا، رکود اقتصادی و اعتراض‌های ضدنژادپرستی، آن‌ها به دستاوردی هر چند نمایشی در حوزه دیپلماسی نیاز داشتند. زیرا سیاست خارجی دولت ترامپ نه در برابر چین، روسیه، کره شمالی یا ایران توفیقی نیافته و بر بحران‌ها با اتحادیه اروپا و دیگر متحدان نیز افزوده است.

۲️⃣ جلوگیری از احیای برجام: اِعمال تحریم‌های جدید با برچسب‌های برنامه موشک‌های بالستیک، فعالیت‌های به‌اصطلاح تروریستی و هم‌چنین آن‌چه نقض حقوق بشر خوانده می‌شود، سبب خواهد شد تا دولت بایدن حتی در صورت بازگشت به برجام و رفع تحریم‌هایی که به بهانه برنامه هسته‌ای اِعمال شده‌اند، نتواند بسیاری از تحریم‌های دیگر را لغو کند.

۳️⃣ افزایش تنش در غرب آسیا: تشدید تحریم‌ها علیه ایران با برچسب «ضد تروریسم» در راستای منافع عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی مبنی بر ممانعت از هرگونه تلاش جهت حل مسائل منطقه‌ای است که منافع محور مقاومت نیز در آن لحاظ شود.

🔶 علاوه بر موارد فوق، اشاره به این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که در صورت حفظ اکثریت سنای آمریکا توسط جمهوری‌خواهان، بایدن راه دشوارتری برای عبور از موانع ایجادشده در دوران ترامپ برای بازگشت کامل به برجام خواهد داشت.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه