جنگ و انشقاق در دروازه‌های مأرب

همزمان با فشار مضاعف انصارالله بر آخرین دژهای دفاعی مأرب و آشکار شدن نشانه‌های شکست ائتلاف سعودی، سران قبایل متحد ریاض نیز مسیر دوگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

♦️ جنگ و انشقاق در دروازه‌های مأرب

📝#تحلیل_کوتاه

🔹همزمان با فشار مضاعف انصارالله بر آخرین دژهای دفاعی مأرب و آشکار شدن نشانه‌های شکست ائتلاف سعودی، سران قبایل متحد ریاض نیز مسیر دوگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند: برخی همچنان چشم انتظار تدبیر سعودی‌ها برای مهار پیشروی انصارالله و برگرداندن ورق جنگ هستند و برخی سرخورده از همراهی با ریاض و رد طرح مصالحه انصارالله، اکنون سراسیمه راهی صنعا شده‌اند تا شاید به تضمینی نیم‌بند برای آینده خود وقبیله‌شان در تحولات آتی مأرب دست یابند.

🔸مقاومت پایگاه نظامی ماس، محکم‌ترین دژ دفاعی مأرب که با مجهزترین امکانات نظامی، مین‌گذاری، استحکامات پیرامونی، پشتیبانی هوایی گسترده و مقاومت سرسختانه قبایل هم‌پیمان سعودی‌ها حفاظت می‌شد و طولانی‌ترین ایستادگی را در نبردهای یکسال اخیر داشت، بالأخره درهم شکست تا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از هم‌اکنون خود را در آستانه دروازه‌های اصلی شهر مأرب ببیند.

🔸پایگاه نظامی ماس علاوه بر اهمیت استراتژیک از اهمیت روحی-روانی ویژه‌ای برای نیروهای منصورهادی و قبایل متحد آن برخوردار بود که تبعات روانی تسخیر این نماد دفاعی همچون زلزله‌ای اتحاد جبهه ضد انصارالله را به انشقاق، واگرایی، سراسیمگی، تدبیرگرایی فردی برخی سران قبایل و توافق و هم‌پیمانی ناگزیرِ آن‌ها با صنعا بدل کرده است.

🔸 با تسخیر پایگاه ماس و از هم گسیختگی جبهه ضد انصارالله، از هم اکنون باید پایگاه‌های تداوین و صحن‌الجن به عنوان آخرین دژهای دفاعی شهر مأرب و محل استقرار اتاق عملیات ائتلاف ضد انصارالله که نقش مهمی در پشتیبانی و جایگزینی سریع نیروها و تجهیزات پایگاه ماس ایفا می‌کردند را در محاصره انصارالله دید. اصرار ائتلاف متجاوز بر ادامه درگیری‌ها در اطراف پایگاه ماس نه با هدف بازپسگیری و سیطره مجدد بر آن که به‌منظور کسب فرصت عقب نشینی و انتقال تجهیزات راهبردی از این منطقه‌ صورت می‌گیرد.

🔸کار برای ریاض و متحدین آن چنان سخت شده که در صدد تخلیه و سنگربندی پایگاه‌های محل استقرار آوارگان، حفر خندق در مناطق غربی شهر مأرب، مین‌گذاری اطراف شهر و انتقال تجهیزات مهم نظامی به درون شهر مأرب برآمده‌اند تا شاید سقوط این شهر مهم و راهبردی را چند صباحی به تاخیر اندازند.

🔸به‌نظر می‌رسد که انصارالله از حمله به اسکله نفتی جیزان دو هدف اساسی را دنبال می‌کند: ۱- یادآوری دست باز و برتر خود در ناکام گذاشتن طرح عربستان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در طرح توسعه تاسیسات نفتی خود ۲- هشدار به ماجراجویی جدید ائتلاف متجاوز در ساحل غربی که در راستای تخریب تاسیسات تخلیه و بارگیری بندر حدیده، ناامن سازی شهرهای ساحل غربی از طریق انتقال عناصر داعش به این منطقه، پیگیری تجزیه و جداسازی بخشی از ساحل غربی تا تعز توسط نیروهای طارق عفاش و برهم زدن برنامه‌ همکاری رسمی و احتمالی ایران با دولت صنعا از طریق دریای سرخ و بنادر سه‌گانه واقع در ساحل غربی صورت می‌گیرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه