روایت نشنال‌اینترست از تبعات منطقه‌ای تقویت روابط ایران و چین

نشریه نشنال‌اینترست چندی پیش در یادداشتی، توافق راهبردی ایران و چین را فراتر از رفع نیازهای اقتصادی متقابل، یک ابتکار عمل ژئوپلتیک برای توسعه نفوذ منطقه‌ای طرفین قلمداد کرده است.

♦️ روایت نشنال‌اینترست از تبعات منطقه‌ای تقویت روابط ایران و چین

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه نشنال‌اینترست چندی پیش در یادداشتی، توافق راهبردی ایران و چین را فراتر از رفع نیازهای اقتصادی متقابل، یک ابتکار عمل ژئوپلتیک برای توسعه نفوذ منطقه‌ای طرفین قلمداد کرده است. بر این اساس، ایران با مشارکت در طرح «یک کمربند، یک جاده» در سراسر اوراسیا نفوذ می‌یابد و چین با توافق با ایران در غرب آسیا. مناطقی که از سواحل مدیترانه تا آسیای میانه و از خلیج فارس تا حوزه قفقاز وسعت دارند.

🔹 دو کشور انگیزه مشترکی برای ایستادگی در برابر هژمونی آمریکا در این مناطق دارند. در عین حال دلیل اینکه آمریکا هنوز نسبت به این توافق واکنش جدی نشان نداده این است که اولاً درگیر فضای انتخاباتی است و ثانیاً هنوز تحلیل‌گران و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا، نسبت به پیاده‌سازی این توافق در بلندمدت تردید دارند.

🔹 نویسنده دو سناریو برای آینده این توافق متصور است: اول اینکه این توافق در سطح استراتژیک و بلندمدت بین ایران و چین اجرایی شود و دو کشور به شراکتی پایدار در حوزه ژئوپلتیک غرب آسیا دست یابند. دیگر اینکه این توافق به منافع اقتصادی تاکتیکی طرفین محدود شود و ظرف مدتی کوتاه به پایان برسد.

🔹 طبق این یادداشت، سیاست‌های آمریکا عامل اصلی ترغیب این دو کشور به سوی توافق بوده است: جنگ تجاری با چین از یک‌سو و خروج از برجام از سوی دیگر. به همین دلیل ایران در مواجهه با سیاست چین در قبال اقلیت‌ها سکوت می‌کند و چین نیز در شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل از ایران حمایت می‌کند.

🔹 این مقاله در پایان به آمریکا توصیه دارد که با گشایش مسیر دیپلماسی نسبت به هر دو کشور ایران و چین و با بهره‌گیری از اختلافاتی که در سیاست منطقه‌ای این دو وجود دارد، از نزدیکی بیشتر آنان و تحدید منافع آمریکا در غرب آسیا جلوگیری کند.

🔸 به نظر می‌رسد با وجود اشتراک منافع، اختلافاتی نیز در سیاست منطقه‌ای ایران و چین در غرب آسیا وجود دارد. ایران خواستار خروج نظامیان آمریکایی از منطقه است ولی چین چنین خواسته‌ای ندارد زیرا خروج‌شان به تقویت حضور نظامی آمریکا در دریای چین جنوبی و سواحل تایوان می‌انجامد. هم‌چنین چین، روابط بسیار خوبی با دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی دارد.

منبع

(https://nationalinterest.org/feature/china%E2%80%99s-plan-dominate-middle-east-centers-around-iran-169219)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه