پیامدهای خروج «حزب اسلامی ترکستان» از فهرست آمریکایی گروه‌های تروریستی

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی پیامدهای اقدام اخیر آمریکا در خروج نام «حزب اسلامی ترکستان» از فهرست سازمان‌های تروریستی پرداخته است.

♦️ پیامدهای خروج «حزب اسلامی ترکستان» از فهرست آمریکایی گروه‌های تروریستی

 

📝#گزارش_کوتاه

🔹 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی پیامدهای اقدام اخیر آمریکا در خروج نام «حزب اسلامی ترکستان» از فهرست سازمان‌های تروریستی پرداخته است.

🔹 حزب اسلامی ترکستان که غالباً از جنگجویان اویغور چین تشکیل شده، یکی از بزرگترین گروه‌های مبارز غیرسوری در ادلب محسوب می‌شود که ۲۰ اکتبر گذشته از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی خارج شد.

🔹 جنگجویان اویغور از سال ۲۰۱۲ از کشورهایی مانند تایلند، مالزی و اندونزی و ازطریق ترکیه وارد سوریه شدند. البته پیش از این دوره، برخی از آن‌ها که زیر پرچم القاعده در افغانستان حضور داشتند، وارد سوریه شده بودند.

🔹 المانیتور در گفت‌وگو با کارشناسان گروه‌های اسلامی، اقدام اخیر آمریکا را دارای پیامدهای زیر می‌داند:

۱️⃣ فشار آمریکا بر چین و تلاش برای مشروعیت‌زدایی از هرگونه سرکوب پکن علیه مسلمانان اویغور که می‌تواند تلاش دولت جدید آمریکا برای حل و فصل مشکلات با چین را با پیچیدگی مواجه کند.

۲️⃣ زمینه‌‌سازی برای همکاری امنیتی آمریکا و ترکیه در شمال سوریه؛ به‌ویژه اینکه تعداد زیادی از اویغورها پس از سرکوب‌های چین، مدت زیادی است که در ترکیه زندگی می‌کنند و زبان و قومیت مشترکی با ترک‌ها دارند. این اقدام آمریکا همچنین می‌تواند مانع از هدف قرار گرفتن این گروه از سوی روسیه در شمال سوریه شود.

۳️⃣ اقدام اخیر آمریکا، می‌تواند بخشی از مذاکرات واشنگتن با طالبان باشد. چه‌اینکه حزب اسلامی ترکستان به «ملامحمد عمر»، رهبر طالبان نزدیک است. همچنین اگرچه آمریکا تاکنون هیچکدام از رهبران حزب اسلامی ترکستان در سوریه را هدف قرار نداده است، اما پس از این، حمایت‌های مالی و لجستیکی از این گروه آسان‌تر خواهد بود.

۴️⃣ خروج نام حزب اسلامی ترکستان از فهرست آمریکایی گروه‌های تروریستی، از یک‌سو عامل تشویق‌کننده‌ای برای بازگشت اعضای این حزب به افغانستان خواهد بود که نیاز به همکاری امنیتی ترکیه و طالبان با این گروه دارد و از سوی دیگر می‌تواند انسجام گروه‌های معارض در ادلب را برای ترکیه تسهیل کند.

🔹 در بخش پایانی این یادداشت نیز یکی از رهبران جنبش اسلامی ترکستان به المانیتور می‌گوید: «ما نه با آمریکا و نه با غرب، خصومتی نداریم. ما با چین که از اعطای حقوق سیاسی به ما امتناع ورزیده است، خصومت داریم. ما به سوریه آمدیم تا از برادران سوری خود که توسط رژیم اسد آواره و کشته شدند، حمایت کنیم و در صورت درخواست سوری‌ها، اینجا را ترک خواهیم کرد».

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/11/syria-uyghur-fighters-idlib-us-remove-turkestan-terrorism.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه