نقشه راه شورای روابط خارجی اروپایی برای مذاکرات هسته‌ای

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی نقشه راهی در سه فاز را در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران به دولت جو بایدن پیشنهاد داده است.

♦️ نقشه راه شورای روابط خارجی اروپایی برای مذاکرات هسته‌ای

 

#گزارش_کوتاه

🔷 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی نقشه راهی در سه فاز را در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران به دولت جو بایدن پیشنهاد داده است:

۱️⃣ توافق موقت تا فوریه ۲۰۲۱
با میانجی‌گری آلمان، فرانسه و بریتانیا؛ از تداوم توسعه برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری شود و در مقابل آمریکا نیز ضمن تأیید تجارت اقلام دارویی و غذایی و بشردوستانه از طریق اینستکس و لغو ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا، معافیت‌هایی در خصوص دریافت پول‌های بلوکه‌شده ایران در خارج و هم‌چنین خرید محدود نفت ایران از سوی خریداران آسیایی اِعمال نماید.

۲️⃣ بازگشت متوازن تا ژوئن ۲۰۲۱
ایران و آمریکا به طور متقابل و گام‌به‌گام به تعهدات‌شان در برجام بازمی‌گردند و تنش‌های نظامی را در غرب آسیا کاهش می‌دهند. در این مرحله نیز با وساطت اروپا، ایران آن‌چه را طی گام‌های کاهش تعهدات انجام داده ملغی می‌کند. آمریکا نیز ضمن گسترش دامنه تجارت با اینستکس، معافیت‌هایی برای صادرات قطعات یدکی هواپیما صادر کرده و تحریم‌ها علیه صنایع فلزات ایران را لغو می‌کند. شورای امنیت نیز ضمن لغو مکانیسم ماشه در برجام، محدودیت‌هایی برای ایران در خصوص صادرات و واردات تسلیحات ایجاد کند.

۳️⃣ مذاکرات بیشتر از اواخر ۲۰۲۱
پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، بایدن مذاکراتی محرمانه با نمایندگان مقام‌های عالی‌رتبه ایران آغاز کند. در صورت پیشرفت گفتگوها، مذاکرات علنی می‌تواند در چارچوب ۵+۱ ادامه یابد. در این مرحله آمریکا در ازای دسترسی ایران به دلار، تصویب برجام در کنگره و هم‌چنین لغو الصاق سپاه پاسداران به فهرست گروه‌های به‌اصطلاح تروریستی، محدودیت‌هایی بیشتر از برجام در برنامه هسته‌ای ایران، مطالبه خواهد کرد و غروب‌های هسته‌ای را افزایش خواهد داد.

🔶 به نظر می‌رسد این نقشه راه بر مبنای سیاست خارجی چندجانبه‌گرایانه حزب دموکرات آمریکا در قبال ایران، به‌نحوی طراحی شده که ضمن جلب حمایت اتحادیه اروپا بتواند چین و روسیه را نیز تا حدی همراه سازد. تأکید چندباره بر تقویت سازوکار اینستکس نشان از تشویق اروپا در نقش‌آفرینی بیشتر در مذاکرات هسته‌ای دارد. همچنین بازگشت تدریجی و نه یکباره آمریکا به برجام از نکات مهم این یادداشت به نظر می‌رسد.

منبع

(https://ecfr.eu/article/course-correction-in-us-iranian-relations-a-road-map-for-the-biden-administration/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه