انتظارات اندیشکده مارشال از دولت بایدن درباره ایران و ترکیه

اندیشکده مارشال در یادداشتی به دولت بایدن توصیه کرده است سیاست آمریکا در غرب آسیا به‌ویژه در قبال ایران و ترکیه را به روال دولت اوباما بازگرداند، هر چند نویسنده اذعان دارد برخی سیاست‌های منطقه‌ای ترامپ ممکن است بازگشت‌ناپذیر باشد.

♦️ انتظارات اندیشکده مارشال از دولت بایدن درباره ایران و ترکیه

#گزارش_کوتاه

🔷 اندیشکده مارشال در یادداشتی به دولت بایدن توصیه کرده است سیاست آمریکا در غرب آسیا به‌ویژه در قبال ایران و ترکیه را به روال دولت اوباما بازگرداند، هر چند نویسنده اذعان دارد برخی سیاست‌های منطقه‌ای ترامپ ممکن است بازگشت‌ناپذیر باشد. چنان‌که احتمالاً دولت بایدن نیز نه سفارت آمریکا را از بیت‌المقدس به تل‌آویو برگرداند و نه حتی با به رسمیت‌ شناختن تسلط رژیم صهیونیستی بر جولان به مخالفت برخیزد.

🔷 نویسنده مهم‌ترین اولویت سیاست خارجی بایدن در آسیای غربی را بازگشت به برجام عنوان می‌کند. در عین حال که معتقد است سیاست اوباما در تمایزگذاری میان پرونده‌های اختلافی غرب با ایران شکست خورده و بازگشت کامل آمریکا به توافق هسته‌ای باید با اخذ ضمانت از ایران نسبت به آغاز مذاکرات منطقه‌ای همراه باشد.

🔷 این یادداشت با اشاره به تنش ترکیه با یونان در مدیترانه شرقی که به تضعیف ناتو می‌انجامد، از بایدن می‌خواهد تا آنکارا را «رام» سازد و با پیگیری دیپلماسی چندجانبه در کنار اتحادیه اروپا، مانع تشدید تنش در مدیترانه شرقی شده و از توسعه نفوذ ترکیه در لیبی نیز ممانعت به عمل بیاورد.

🔶 به نظر می‌رسد سیاست منطقه‌ای دولت آتی آمریکا در غرب آسیا در عین حال که احتمالاً مانند دولت اوباما چندجانبه‌گرایانه باشد، ولی یکپارچگی بیشتری خواهد داشت. از این منظر که تلاش خواهد کرد طرفین درگیر منازعات اعم از ایران، عربستان، ترکیه، مصر و دیگر بازیگران را در یک پازل که مجموعه پرونده‌های متنوع منطقه‌ای را در بر بگیرد، وادار به پذیرش مطلوبیت‌های جدیدی نماید.

منبع

(https://www.gmfus.org/blog/2020/11/13/europe-hopes-biden-will-reset-iran-and-tame-turkey#utm_source=Twitter&utm_medium=Social)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه