توصیه شورای روابط خارجی اروپایی به دولت آتی آمریکا درباره روسیه

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی به ارزیابی سیاست آمریکا در همراهی با اتحادیه اروپا علیه روسیه پرداخته است.

♦️ توصیه شورای روابط خارجی اروپایی به دولت آتی آمریکا درباره روسیه

 

#گزارش_کوتاه

🔷 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی به ارزیابی سیاست آمریکا در همراهی با اتحادیه اروپا علیه روسیه پرداخته است. نویسنده تأکید می‌کند سیاست جدید می‌بایست متناسب با شرایط روز باشد و هر تلاشی برای بازآفرینی سیاست‌های پیشین غرب در قبال روسیه، محکوم به شکست است.

🔷 یادداشت به رویکرد سه کشور لیتوانی، آلمان و فرانسه اشاره دارد. رویکرد لیتوانی حمایت از نیروهای لیبرال و غرب‌گرا و نمایش همبستگی اروپا با آنان است. رویکرد فرانسه ارتباط‌گیری با مسکو با هدف موازنه میان نفوذ چین و آمریکا در اروپاست و رویکرد آلمان، بهره‌مندی از وابستگی متقابل تجاری برای حل منازعات سیاسی اتحادیه اروپا با روسیه می‌باشد.

🔷 یادداشت اشاره دارد که هر سه رویکرد به دلیل انگیزه‌های توسعه‌طلبانه مسکو و تجدیدنظرطلبی پوتین نسبت به سیاست‌های دوران مدودف، شکست خورده‌اند. روسیه تمایل داشت با پیروزی ترامپ، بار دیگر یک‌جانبه‌گرایی آمریکا به افزایش شکاف دو سوی اقیانوس اطلس بینجامد و قدرت مسکو در شرق اروپا تقویت شود.

🔷 به نظر نویسنده اگر بایدن بخواهد سیاست‌های دوره اوباما را تکرار کند، روسیه از این عقب‌گرد به عنوان محملی برای افزایش مقاومت در برابر غرب بهره خواهد برد ولی اگر سیاستی جدید در پیش گیرد روسیه نیز او را جدی‌تر خواهد گرفت و می‌توان به اتحاد دوسوی آتلانتیک در برابر مسکو امیدوار بود.

🔷 در نتیجه‌گیری این یادداشت آمده که اروپا و آمریکا ابتدا باید «خانه را بازسازی کنند» و پس از تقویت موضع درونی خود در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعی، سیاستی منعطف ولی با ماهیت ارزش‌های لیبرال‌دموکراتیک در برابر روسیه اتخاذ کنند و مسکو را وادار به پذیرش این هنجارها کنند.

🔶 به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا نمی‌تواند در کوتاه‌مدت امید چندانی به سیاستی قاطع و جدی از سوی آمریکا در برابر روسیه داشته باشد. زیرا اکنون اولویت‌های داخلی مانند غلبه بر بحران کرونا و اقتصاد برای دولت بایدن و حامیانش اهمیت بیشتری دارند. هر چند ممکن است که بایدن در مواضع اعلامی، جدیت بیشتری در همراهی با اروپا علیه روسیه نشان دهد.

منبع

(https://ecfr.eu/article/russia-policy-after-the-us-election/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه