حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و چند پرسش کلیدی

۱۷ نوامبر جاری و پس از ۴۳ روز آرامش نسبی در منطقه سبز و مناطق پیرامونی سفارت ایالات متحده در عراق، حملات راکتی علیه مواضع نیروهای آمریکایی در بغداد دوباره آغاز شد.

♦️ حمله راکتی به منطقه سبز بغداد و چند پرسش کلیدی

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 ۱۷ نوامبر جاری و پس از ۴۳ روز آرامش نسبی در منطقه سبز و مناطق پیرامونی سفارت ایالات متحده در عراق، حملات راکتی علیه مواضع نیروهای آمریکایی در بغداد دوباره آغاز شد. درباره این رویداد چند پرسش مهم وجود دارد:

🔸 حمله اخیر، نخستین راکت‌پراکنی گروه‌های مقاومت علیه سفارت آمریکا در عراق پس از اعلام آتش‌بس ادعایی میان طرفین بود. از این‌رو پرسش نخست این است که آیا پس از رویداد ۱۷ نوامبر، باید منتظر آغاز دور جدید منازعه میان گروه‌های مقاومت عراقی و نیروهای آمریکایی بود؟

🔸 علاوه بر محکومیت قابل پیش‌بینی سفارت آمریکا و انگلیس در عراق، واکنش گروه‌های مقاومت اما تاکنون متفاوت و بعضاً متناقض بوده است. اگرچه گروه موسوم به «اصحاب الکهف»، مسئولیت این حملات راکتی را پذیرفت، سخنگوی کتائب حزب‌الله اما حملات اخیر را یا «نشانه حماقت» یا تلاش برای به حاشیه راندن شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قلمداد و آن را به نیروهای آمریکایی منتسب کرد.

🔸 تناقض‌ها اما همین‌جا پایان نمی‌یابد. سخنگوی کتائب سیدالشهدا، حملات راکتی به منطقه سبز را پیام دقیق و حساب‌شده دانست. در سوی مقابل اما «مختار الموسوی»، یکی از نمایندگان ائتلاف فتح در پارلمان عراق، مدعی شد حملات راکتی اخیر ازسوی آمریکایی‌ها انجام شده است.

🔸 بنابراین پرسش دیگر را این‌گونه می‌توان طرح کرد که آیا چنین تناقض‌هایی در مواضع گروه‌های مقاومت، ساختگی و با هدف ایجاد سردرگمی و ابهام برای فرار از پاسخ احتمالی آمریکاست؟ یا اینکه اساساً گروه‌های مقاومت ضد آمریکایی در عراق دارای رویکرد چندان هماهنگ و مشابهی در قبال آمریکا نیستند؟

🔸 پرسش مهم‌تر اما می‌تواند این باشد که تحولات عراق در هفته‌های آینده و تا پیش از استقرار رئیس‌جمهور جدید آمریکا در کاخ سفید چگونه خواهد بود؟ آیا روند کاهش تعداد نیروهای آمریکا در عراق تداوم خواهد داشت یا مانند آنچه پیش از این «جیمز جفری» روایت کرد، واقعیت‌ها درباره تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در برخی کشورها به رئیس‌جمهور آمریکا منتقل نمی‌شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه