بروکینگز: هدف اصلی آمریکا از حضور در «التنف» تامین امنیت اسرائیل است

اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» دلیل اصلی ادامه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه استراتژیک «التنف» سوریه را تامین امنیت و منافع رژیم صهیونیستی دانست.

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی با اشاره به پافشاری واشنگتن بر حفظ منطقه استراتژیک «التنف» در خاک سوریه نوشت که دلیل اصلی این حفظ نیروهای آمریکایی در التنف، تامین امنیت و منافع رژیم صهیونیستی است.

اندیشکده آمریکایی «بروکینگز» در گزارشی اعلام کرد که حضور آمریکا در منطقه «التنف» مشرف بر مرزهای عراق و سوریه به منظور مسدود کردن مسیر ارتباطی میان بغداد، دمشق و ایران و تضمین امنیت رژیم صهیونیستی است. ضمن اینکه در آینده می‌توان از آن در مذاکره با طرف روسی و سوری در منطقه به عنوان برگه فشار استفاده کرد.

التنف منطقه‌ای است در صحرای سوریه که در مثلث مرزی بین سوریه،  عراق و اردن قرار دارد و به دلیل واقع شدن روی محور دمشق-بغداد و نزدیکی آن به نقطه مرزی مشترک سوریه، عراق و اردن از اهمیت استراتژیک ویژه‌ای در نبرد بین طرف‌های مختلف در سوریه برخوردار است. گذرگاه مرزی الولید نیز که یک گذرگاه استراتژیک سوریه در مسیر گذرگاه بغداد – دمشق است نیز در نزدیکی تنف واقع شده است.  داعش در این منطقه دارای نیرو و پایگاه بود که به طور مستمر در معرض حملات نیرو‌های ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش و نیرو‌های محور مقاومت قرار داشت.

از سال ۲۰۱۶ نیرو‌های آمریکایی در این منطقه متمرکز شدند و در آن پایگاه نظامی احداث کردند و مانع کمک‌رسانی به نظام بشار اسد از طریق بزرگراه میان عراق و سوریه شدند و سامانه موشکی «هیمارس» را در این پایگاه مستقر کردند.

  

 

بر اساس این گزارش که ترجمه عربی آن در پایگاه خبری «المعلومه» باز نشر داده شد، استقرار و حضور نیروهای آمریکایی در این نقطه استراتژیک حائل، باری بر هزینه‌های ارتش آمریکا است به ویژه در شرایطی که ایالات متحده تلاش دارد با عقب‌نشینی از منطقه در سایه ابهام نقش آمریکا در سوریه پس از شکست داعش، تلاش نظامی خود را به سایر مناطق جهان معطوف دارد.

در ادامه این گزارش آمده است: ژنرال «کنث مک‌کنزی»، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) می‌گوید: هیچ راهکار نظامی قابل اجرا در درگیری‌ سوریه وجود ندارد و بدون سیاست آشکار درباره منافع آمریکا – و مهم‌تر از آن، مسیر واقع‌بینانه رو به جلو – ما را به یک تعهد نظامی باز وا می‌دارد. در نتیجه در تلاش برای تحقق توازن و تعادل میان منافع منطقه‌ای و جهانی، در نهایت ما وضعیت موجود را حفظ می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر آمریکا دست‌کم سه توجیه برای حضور خود در منطقه التنف دارد: تعقیب بقایای داعش، اختلال در اقتصاد سوریه و نفوذ ایران و توانایی آن در تاثیرگذاری سیاسی بر مذاکرات. به ادعای آمریکایی‌ها و به اعتراف ژنرال «جوزف ووتل»، برهم زدن ترانزیت در امتداد بزرگراه میان بغداد و دمشق از نظر تئوری بر نظام سوریه فشاری اقتصادی تحمیل می‌کند و آن را از استفاده از یکی از پلهای زمینی سه‌گانه احتمالی برای ارتباط میان ایران و دریای مدیترانه محروم می‌سازد. ضمن اینکه این امر که منفعت آمریکا در کمک به امنیت رژیم صهیونیستی است را نیز مدنظر قرار می‌دهد.

این اندیشکده آمریکایی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: «مهمترین توجیه برای این است که با استفاده از [برگه] التنف در مذاکرات می‌توان به نتیجه مقبول در مذاکرات سوریه دست یافت و لذا حفظ این منطقه، طرح‌ها و برنامه‌های روسی، ایرانی و سوری را پیچیده می‌کند زیرا این سه طرف برای داشتن دستی آزادتر برای افزایش نفوذ خود، به دنبال اخراج آمریکا از منطقه هستند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: برخی از آمریکایی‌ها این امر را که ایالات متحده از احترام به حاکمیت سخن می‌گوید اما بخش‌هایی از سوریه را بر خلاف خواست دولت آن و بدون هیچ توجیه آشکار و شفاف مبتنی بر حقوق بین‌الملل اشغال کرده، مسخره می‌دانند. 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال دیدگاه