فارن افرز: پشتیبانی روسیه و چین از ایران در مقابل آمریکا

نشریه فارن‌افرز در یادداشتی به ارزیابی نقش چین و روسیه در تعاملات ایران و آمریکا در دولت بایدن پرداخته است.

♦️ فارن افرز: پشتیبانی روسیه و چین از ایران در مقابل آمریکا

 

#گزارش_کوتاه

🔷 نشریه فارن‌افرز در یادداشتی به ارزیابی نقش چین و روسیه در تعاملات ایران و آمریکا در دولت بایدن پرداخته است. در این یادداشت آمده که ایران پس از خروج آمریکا از برجام هر چه بیشتر از غرب دور شده و برای تأمین نیازهای اقتصادی و تسلیحاتی‌اش به چین و روسیه نزدیک شده است.

🔷 در این یادداشت آمده است ایران با کمک چین نه‌تنها در برابر «فشار حداکثری» دولت ترامپ مقاومت کرد بلکه با تنظیم قرارداد همکاری ۲۵ ساله درصدد تداوم این همکاری در سطحی استراتژیک می‌باشد. قراردادی که به سرمایه‌گذاری عظیم چین در حوزه صنایع نفتی و حمل‌ونقل ایران منجر خواهد شد.

🔷 نویسنده یادداشت مدعی است که آمریکا باید نگران سرمایه‌گذاری چین در فرودگاه چابهار و بندر جاسک باشد که می‌تواند به نقطه‌ای برای تمرکز کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی چین بدل شده و در برابر مرکز فرماندهی سنتکام در قطر قرار بگیرد. امری که احتمالاً ایران برای موازنه‌بخشی با آمریکا از آن استقبال خواهد کرد.

🔷 روسیه نیز که اکنون متحد نظامی ایران در سوریه است، با تجهیز نیروهای نظامی ایران به هواپیماهای سوخو ۳۰ و سامانه اس۴۰۰ می‌تواند بیش از پیش منافع آمریکا را در غرب آسیا به خطر اندازد. مانورهای مشترک ایران، روسیه و چین در خلیج فارس و قفقاز، زنگ خطری برای نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه است.

🔷 نویسنده در پایان اذعان می‌کند که رهبران ایران که در برابر سخت‌ترین فشارهای دوران ترامپ مقاومت کرده‌اند، بی‌شک به‌راحتی به بایدن امتیازی نخواهند داد و در مقابل دیپلماسی چندجانبه او از فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی دست نخواهند کشید. به‌ویژه که بایدن در عمل ممکن است دستانش برای امتیازدهی به ایران کاملاً باز نباشد.

🔶به نظر می‌رسد نگرانی از تقویت محور سه‌گانه ایران، چین و روسیه در معادلات منطقه‌ای غرب آسیا، تحلیل‌گران نزدیک به حزب دموکرات را به تفکر واداشته است. اینکه چین و روسیه در ادامه نیز تا کجا ایران را همراهی کنند، بستگی وثیقی به سیاست خارجی آمریکا در تقابل یا تعامل با این دو کشور دارد.

منبع

(https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2020-11-17/china-and-russia-have-irans-back?utm_medium=newsletters&utm_source=fatoday&utm_campaign=Engaging%20North%20Korea%20Anew%20&utm_content=20201117&utm_term=FA%20Today%20-%20112017)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه