رفع تحریم با غلبه بر آن امکان‌پذیر است

روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرمودند:«برای علاج تحریم‌ها دو مسیر خنثی‌سازی یا غلبه بر تحریم وجود دارد. البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید.

♦️ رفع تحریم با غلبه بر آن امکان‌پذیر است

#تحلیل_کوتاه

🔷 روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با شورای عالی هماهنگی اقتصادی فرمودند:«برای علاج تحریم‌ها دو مسیر خنثی‌سازی یا غلبه بر تحریم وجود دارد. البته ما مسیر رفع تحریم را یک بار امتحان و چند سال مذاکره کردیم اما به نتیجه‌ای نرسید. غلبه بر تحریم‌ها ممکن است در ابتدای کار، مشکلاتی داشته باشد اما خوش‌عاقبت است. اگر بتوانیم بر تحریمها غلبه کنیم و طرف مقابل بی‌اثر شدن تحریم‌ها را ببیند، به‌تدریج دست از تحریم برخواهد داشت».

🔶 از سخنان رهبر انقلاب اینگونه برداشت می‌شود که راهبرد مذاکره، موقت بوده و تأثیر آن اندک است، این راهبرد پیش از این نیز مورد آزمون قرار گرفته و ناکارآمدی آن به اثبات رسیده است. دلیل روشن این ارزیابی، بدعهدی‌های مکرر دولت آمریکا و هم‌چنین اتحادیه اروپا نسبت به تعهدات‌شان نسبت به کاهش فشارهای اقتصادی و گشایش در مسیرهای جذب سرمایه خارجی پس از انعقاد برجام است.

🔶 سیاست «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران نشان داد بسنده کردن به مذاکره به مثابه روشی برای رفع تحریم‌ها، سبب افزایش جسارت دشمن در تشدید فشارها می‌شود. زیرا با احیای تحریم‌های پیشین پرونده هسته‌ای یا حتی اِعمال تحریم‌ها با بهانه‌های جدیدی مانند «ضدتروریسم» یا «نقض حقوق بشر» عملاً حد مشخصی برای مداخله‌جویی‌های غرب ترسیم نمی‌شود.

🔶 راهبرد بلندمدت در رفع تحریم‌ها، تقویت بنیه اقتصادی در داخل است. زیرا در صورتی که آمریکا و دولت‌های متحد آن متوجه شوند که ایران برای رفع تحریم‌ها نیازمند مذاکره نیست و تحت موضع ضعف وارد گفتگو نمی‌شود، کارآیی تحریم‌ها در سیاست‌گذاری آمریکا مورد تردید قرار خواهد گرفت.

🔶 البته این امر به معنای بی‌نیازی از روابط خارجی مطلوب و مفید نیست. زیرا در جهان امروز و با وابستگی‌های متقابل اقتصادی دولت‌ها به یکدیگر، ارتباطات تجاری و مالی با دولت‌های هم‌سو از جمله روش‌های مقابله با فشارهای زیاده‌خواهانه اروپا و آمریکاست. تدوین یک برنامه پیشرفت استراتژیک بر پایه احتمال پایداری تحریم‌ها و عدم امیدواری به رفع آن در میان‌مدت، از جمله راهکارهایی است که در کنار دیپلماسی باید مد نظر قرار بگیرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه