معنای انتخاب بایدن برای حزب‌الله لبنان از نگاه اندیشکده آمریکایی

موسسۀ «خاورمیانه» در گزارشی به ارزیابی تأثیر پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر حزب‌الله لبنان پرداخته است.

♦️ معنای انتخاب بایدن برای حزب‌الله لبنان از نگاه اندیشکده آمریکایی

 

#گزارش_کوتاه

🔷 موسسۀ «خاورمیانه» در گزارشی به ارزیابی تأثیر پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر حزب‌الله لبنان پرداخته است. طبق این یادداشت، حزب‌الله نگران از اقدام‌های پیش‌بینی‌ناپذیر ترامپ در دوره انتقال قدرت، در حالت آماده‌باش در برابر حملات احتمالی آمریکا به ایران و یا تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان قرار دارد.

🔷 گزارش به نقل از یکی از مقام‌های ارشد حزب‌الله می‌نویسد «ایران محتاطانه به بایدن خوش‌بین است» ولی اعتمادی به آمریکا وجود ندارد زیرا در تیم سیاست خارجی بایدن، افرادی مانند سوزان‌رایس و تونی‌بلینکن حضور دارند که در دولت اوباما مواضع انتقادی رادیکالی علیه ایران و جبهه مقاومت داشته‌اند.

🔷 نویسنده مدعی است حامیان حزب‌الله در جنوب لبنان از پیروزی بایدن ابراز خشنودی کرده‌اند. قاسم‌کسیر و براهیم‌یبرام دو تحلیل‌گر نزدیک به حزب‌الله به نویسنده گفته‌اند که بازگشت آمریکا به برجام، احتمال وقوع نبرد نظامی را کاهش داده و از افزایش فشارها بر گروه‌های مقاومت، جلوگیری می‌کند.

🔷 در این گزارش آمده است اولاً مشخص نیست مذاکرات احتمالی دولت بایدن با ایران به زودی به رفع تحریم‌ها منجر شود و ثانیاً حتی با چنین فرضی، این موضوع نمی‌تواند به موقعیت مالی حزب‌الله در لبنان چندان کمکی کند زیرا حزب‌الله لبنان به دلیل حمایت از دولت سوریه در مبارزه با تروریسم تحت تحریم «سزار» آمریکا قرار دارد.

🔶 بعضی مشاوران بایدن گرچه از بازگشت به برجام سخن گفته‌اند ولی در عین حال بر محدودسازی فعالیت‌های منطقه‌ای جبهه مقاومت و آغاز مذاکرات در مسائل منطقه‌ای تأکید داشته‌اند. چنین مذاکراتی بیشتر به تله‌ای برای جبهه مقاومت شباهت دارد و می‌تواند با مواضع اصولی حزب‌الله در مبارزه با رژیم صهیونیستی و حمایت از دولت سوریه در تضاد باشد. به نظر می‌رسد دولت آمریکا مایل است آنچه را که در میدان جنگ کسب نکرده، در میز مذاکرات به دست آورد.

منبع

(https://www.mei.edu/publications/what-bidens-election-means-hezbollah)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه