فایننشنال تایمز: عربستان در تلاش برای حل بحران قطر به عنوان هدیه‌ای برای بایدن است

یک روزنامه غربی تلاش عربستان برای پایان دادن به محاصره قطر را به عنوان هدیه‌ای برای دولت جو بایدن و جلب نظر وی تلقی کرد.

روزنامه «فایننشال تایمز» نوشت که عربستان سعودی به دنبال راهی برای حل پرونده خلیج فارس و حل و فصل اختلافاتش با کشور قطر به عنوان هدیه‌ای برای « جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا است.

 

این روزنامه در گزارشی اعلام کرد که ریاض تلاش‌های خود را برای حل درگیری با کشور قطر تشدید کرده و این اقدامات پس از شکست «دونالد ترامپ» ، رئیس جمهور آمریکا افزایش یافته است.

این اقدامات برای پایان دادن به محاصره تحمیل شده توسط عربستان سعودی ، امارات ، بحرین و مصر برای کشور قطر ، که غنی از گاز طبیعی است ، به عنوان تلاش «محمد بن سلمان» ، ولیعهد سعودی برای نزدیک شدن به دولت جو بایدن و به عنوان یک هدیه خداحافظی به دونالد ترامپ که حامی جنایت‌های عربستان در جنگ یمن و همچنین ترور « جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی بود، تلقی می‌شود.

ولیعهد سعودی از موضع دولت جو بایدن در خصوص عربستان هراس دارد؛ به ویژه اینکه بسیاری از دموکرات‌ها، عربستان را به دلیل ترور جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ، جنگ علیه یمن و همچنین دستگیری بازرگانان و شاهزادگان به بهانه مبارزه با فساد محکوم کردند.

در این زمینه مشاوران عربستان و امارات اظهار داشتند که اقدام عربستان برای حل اختلافات با قطر یک هدیه برای جو بایدن است و ولیعهد سعودی احساس می‌کند که پس از پیروزی دولت بایدن، در دروازه هدف قرار دارد و به همین دلیل به دنبال پایان دادن به اختلافاتش با قطر است.

ا

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از « علی الشهابی» تحلیلگر سعودی نزدیک به دربار سعودی نوشت: عربستان ماه‌ها پیش آمادگی خود را برای پایان دادن به محاصره قطر اعلام کرده بود.

وی افزود: عربستان مدتی است که مشغول بستن تعدادی از پرونده‌ها ، به ویژه پرونده محاصره قطر است. محاصره هوایی ، زمینی و دریایی قطر در ژوئن ۲۰۱۷ پس از آن آغاز شد که عربستان سعودی و هم‌پیمانانش ، این کشور کوچک را به حمایت از تروریسم متهم کردند.

قطر که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی است ، این اتهامات را رد کرد و طرفین درگیر در برابر فشارهای ایالات متحده برای حل بحران مقاومت کردند.

دراین راستا یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که کویت اخیرا تلاش‌هایی را در راستای ایجاد پایه‌های مذاکرات مستقیم میان ریاض و دوحه آغاز کرده است. قطر می‌خواهد قبل از مذاکرات دوجانبه ، گام‌های اعتماد سازی ایجاد شود. در همین زمینه پیشنهادی برای رفع ممنوعیت سفر برای شهروندان قطری در کشورهایی که این محاصره را اعمال کرده اند ارائه شده است.

در همین راستا «رابرت اوبراین» ، مشاور امنیت ملی آمریکا ابراز امیدواری کرد که هواپیمایی قطر بتواند در ۷۰ روز آینده قبل از پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در حریم هوایی کشورهای تحریم کننده پرواز کند. مشاور امنیت ملی آمریکا گفت؛ ریاض و ابوظبی از قطر می‌خواهند که فعالیت شبکه خبری «الجزیره» و انتقادات از عربستان را متوقف کند.

سعودی‌ها، شبکه الجزیره را به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای قطر به شمار می‌آورند. پس از اعلام محاصره قطر، کشورهای محاصره کننده از دوحه خواستار اجرای ۱۳ اقدام در ازای رفع محاصره شدند. به گفته منابع آگاه از مذاکرات ، صلح با قطر همچنین شامل انتقال گاز قطر به بحرین است.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه