درگیری‌های خونین در الناصریه؛ الکاظمی بازهم «کمیته» تشکیل داد

شب گذشته(28 نوامبر) درگیری میان هواداران مقتدی صدر و تظاهرکنندگان در شهر الناصریه واقع در استان ذی‌قار عراق در حالی ادامه یافت که براساس برخی آمارها در حوادث روزهای اخیر این شهر 7 نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.

♦️ درگیری‌های خونین در الناصریه؛ الکاظمی بازهم «کمیته» تشکیل داد

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 شب گذشته(۲۸ نوامبر) درگیری میان هواداران مقتدی صدر و تظاهرکنندگان در شهر الناصریه واقع در استان ذی‌قار عراق در حالی ادامه یافت که براساس برخی آمارها در حوادث روزهای اخیر این شهر ۷ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شده‌اند.

🔸 درگیری‌های اخیر ناصریه را شاید بتوان یکی از جدی‌ترین صف‌آرایی‌های نیروهای حامی مقتدی با معترضان دانست. البته پیش از این زد و خوردهایی در میدان التحریر بغداد روی داده بود، اما رویارویی شب‌های گذشته در ناصریه به ویژه کشمکش‌ها بر سر تسلط بر میدان «الحبوبی» این شهر و آتش زدن خیمه‌های تحصن‌کنندگان خونین و مرگبار بود.

🔸 تاکنون و در فضای رسانه‌ای، هرکدام از طرفین دیگری را به خشونت متهم می‌کنند. اگرچه هواداران مقتدی هشتگ «شهداء الناصریه لن ننساکم» را در عراق ترند کردند، تظاهرکنندگان اما با هشتگ «مقتدی القاتل» و مطالبه سقوط دولت مصطفی الکاظمی و حمایت مرجعیت، معتقدند حامیان مسلح جریان صدر، باعث آشوب و درگیری در این شهر شده‌اند. در این میان تصاویر و ویدئوهایی نیز از حضور افراد و خودروهای وابسته به «سرایا السلام» در درگیری‌ها منتشر شده است.

🔸 نخست‌وزیر عراق مانند بسیاری از بحران‌های امنیتی دیگری که در ماه‌های اخیر با آن‌ها روبه‌رو بوده، شب گذشته دستور تشکیل کمیته‌ای برای بررسی اوضاع در استان ذی‌قار را صادر کرد. کمیته‌هایی که تقریباً هیچ‌کدام از آن‌ها تاکنون نتیجه روشنی نداشته است. به نظر می‌رسد الکاظمی از پایان حضور معترضان در خیابان‌های ناصریه، چندان ناراضی نباشد؛ حتی اگر این موضوع، با خشونت حامیان جریان صدر محقق شود.

🔸 به هرروی رهبر جریان صدر درحالی در بیانیه اخیر خود از معترضان خواست به منازل خود برگردند و اقتدار دولت را خدشه‌دار نکنند که بسیاری معتقدند هواداران مسلح وی، از مهم‌ترین عوامل ناتوانی دولت در ایجاد امنیت در عراق هستند. با نزدیک شدن به انتخابات زودهنگام پارلمانی، مقتدی و حامیانش فعلا با شعار مبارزه با بی‌اخلاقی و لاابالی‌گری معترضان، می‌خواهند تنها پرچمدار نارضایتی از وضع موجود در عراق باشند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه