کارکرد اطلاعاتی برجام برای غرب

ترور دکتر محسن فخری‌زاده، ریاست «سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع»، بار دیگر این گمانه را نزد برخی تحلیل‌گران تقویت کرد که کارکردهای اطلاعاتی نظارت‌های برجامی برای دولت‌های غربی به ابزاری برای اقدام‌های ضدامنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران بدل شده است.

♦️ کارکرد اطلاعاتی برجام برای غرب

#تحلیل_کوتاه

🔷 ترور دکتر محسن فخری‌زاده، ریاست «سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع»، بار دیگر این گمانه را نزد برخی تحلیل‌گران تقویت کرد که کارکردهای اطلاعاتی نظارت‌های برجامی برای دولت‌های غربی به ابزاری برای اقدام‌های ضدامنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران بدل شده است. در این خصوص می‌توان سه کارکرد مهم را برشمرد:

۱️⃣ تمامی خریدهای تجهیزاتی که به ادعای کشورهای غربی دارای مصارف دوگانه باشد باید به تأیید سازمان ملل برسد که این مسأله بخشی از روندهای رشد برنامه دفاعی را برای سازمان‌های اطلاعاتی غربی آشکار ساخته و می‌تواند کشورهای غربی را برای مقابله با آن آماده سازد.

۲️⃣ نظارت‌های دقیق در مراکز نطنز، بوشهر و فردو، روند پیشبرد برنامه هسته‌ای در فرایند گام‌های کاهش تعهدات برجامی را برای سازمان‌های اطلاعاتی دشمن آشکار ساخت که انفجار در مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در مرکز نطنز که نقشی جدی در جایگزین‌سازی ماشین‌های غنی‌سازی جدید با موارد پیشین داشت، از نمودهای آن بود.

۳️⃣ آشنایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اسامی و نوع فعالیت مدیران، دانشمندان و پرسنل مراکز حساس برنامه هسته‌ای، تبعات جبران‌ناپذیری به همراه داشته و اسامی و مشخصات این افراد را در اختیار دولت‌های رقیب و متخاصم قرار داده است. چنان‌که در فروردین ۱۳۸۶ شهید فخری‌زاده در لیست تحریم شورای امنیت قرار گرفت و در آستانه انعقاد برجام، دبیر کل آژانس خواستار گفتگوی حضوری با ایشان شده بود. پس از برجام نیز نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از آقای فخری‌زاده به صراحت و با تأکید نام برد.

🔶 به نظر می‌رسد به دلیل اهمیت نظارت‌های برجامی در کارکردهای فوق، آمریکا و اروپا علی‌رغم گام‌های کاهش تعهدات، هم‌چنان بر حفظ برجام تأکید داشتند. زیرا برای آنها دست‌یابی به اطلاعات ارائه‌شده به آژانس و سازمان ملل بسیار مهم‌تر از میزان و سطح غنی‌سازی اورانیوم و دیگر موارد سخت‌افزاری بوده است. به همین دلیل به نظر می‌رسد پاسخ مناسب به این سوءاستفاده می‌تواند کاهش سطح نظارت‌ها و حتی تعلیق موقت آن‌ها تا زمان اطمینان‌بخشی به جمهوری اسلامی باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه