رایزنی صنعا- عدن در زمینه پولی- بانکی؟

گفته می‌شود مقامات صنعا و عدن در حال رایزنی و تدارک نشستی تخصصی در عمان با هدف دست‌یابی به هماهنگی در راستای مدیریت یکپارچه پولی- بانکی، جداسازی موضوع اقتصادی و معیشت عمومی از مسائل سیاسی و پیگیری و پرداخت حقوق کارکنان هستند.

♦️ رایزنی صنعا- عدن در زمینه پولی- بانکی؟

📝#تحلیل_کوتاه

🔹گفته می‌شود مقامات صنعا و عدن در حال رایزنی و تدارک نشستی تخصصی در عمان با هدف دست‌یابی به هماهنگی در راستای مدیریت یکپارچه پولی- بانکی، جداسازی موضوع اقتصادی و معیشت عمومی از مسائل سیاسی و پیگیری و پرداخت حقوق کارکنان هستند.

🔸انتقال بانک مرکزی از صنعا به عدن در سال ۲۰۱۶ که با اصرار دولت مستعفی، کنشگری ریاض- ابوظبی و تصمیم شورای امنیت سازمان ملل محقق شد، اکنون پیامد منفی خود را بر معیشت ساکنان مناطق جنوبی، ارزش ریال یمن، حقوق کارمندان، قیمت کالاها و خدمات عمومی آشکار کرده و صدای نارضایتی مردم، فعالان اجتماعی و رسانه‌ای را بلند کرده است.

🔸اسناد زیادی از سوی فعالان اجتماعی و رسانه‌ای و برخی مقامات بانک مرکزی یمن در حال انتشار است که نشان از دست‌درازی سران احزاب سیاسی جنوبی به دارایی‌های بانک مرکزی، منحرف کردن آن از کارویژه تخصصی خود و تبدیل آن به مرکزی برای پولشویی و فساد مالی دارد و طرف‌های داخلی و خارجی از بانک مرکزی برای نابودی اقتصاد، پول ملی و گروگان گرفتن معیشت مردم یمن سوء استفاده کرده‌اند.

🔸در حالی مناطق جنوبی یمن شاهد چنین مصایب مالی است که به اذعان همگان، دولت صنعا مدیریت پولی و بانکی موفق و باثباتی را در مناطق تحت کنترل خود رقم زده و ارزش ریال یمن در برابر ارزهای خارجی را به خوبی حفظ کرده است. فعالان اجتماعی و رسانه‌ای جنوب یمن معتقدند که تن دادن سران سیاسی دولت مستعفی و شورای انتقالی برای نشست مشترک مالی- بانکی با دولت صنعا نه از باب اعتقاد و تدبیر، که صرفا در راستای مهار از فشارهای عمومی و رسانه‌ای روزهای اخیر صورت می‌گیرد.

🔸در همین راستا محمد علی الحوثی با متهم کردن ائتلاف متجاوز و شورای امنیت، آن‌ها را عامل وخامت اوضاع معیشتی و پولی کنونی در یمن می‌داند. چرا که سران ریاض و ابوظبی تعهدات خود در زمان موافقت شورای امنیت با انتقال بانک مرکزی را نادیده گرفته‌ و شورای امنیت نیز با عدم مطالبه‌گری و جدیت در اجرای تعهدات، متهم اصلی در وخامت هرچه بیشتر اوضاع معیشتی، پولی- بانکی، معیشتی و حقوق کارکنان محسوب می‌شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه