دشواری توافق جامع با ایران از نگاه شورای آتلانتیک

اندیشکده شورای آتلانتیک در راستای تلاش اندیشکده‌های غربی به ترغیب به انجام مذاکرات میان ایران و آمریکا در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی، در مقاله‌ای به ارزیابی امکان یک توافق جامع در همه حوزه‌های اختلافی پرداخته است.

♦️ دشواری توافق جامع با ایران از نگاه شورای آتلانتیک

 

#گزارش_کوتاه

🔷 اندیشکده شورای آتلانتیک در راستای تلاش اندیشکده‌های غربی به ترغیب به انجام مذاکرات میان ایران و آمریکا در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی، در مقاله‌ای به ارزیابی امکان یک توافق جامع در همه حوزه‌های اختلافی پرداخته است. در این مقاله تأکید شده که راهبرد بایدن در قبال ایران، بازگشت به برجام به عنوان مقدمه‌ای بر مذاکرات منطقه‌ای و موشکی و حتی مسائل حقوق‌بشری است.

🔷 نویسنده معتقد است محدود شدن برجام به پرونده هسته‌ای، نقص بزرگی بود که به تدوام تنش‌های منطقه‌ای میان ایران و آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش در عراق و سوریه انجامید و نهایتاً به خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای منجر شد. این امر نیز خود به تشدید تنش‌های منطقه‌ای مانند اسقاط پهپاد آمریکایی، حمله به آرامکو، انفجار نفت‌کش‌ها در خلیج فارس و نهایتاً ترور سردار سلیمانی منجر شد.

🔷 طبق این مقاله، سیاست‌های منطقه‌ای ایران ماهیتی ایدئولوژیک ندارد بلکه از واقع‌بینی ایران در تلاش برای ایجاد توازن با رقبای منطقه‌ای‌اش برمی‌خیزد که پیشینه آن حتی به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. به همین دلیل شاید بتوان با تحریم یا مذاکره این فعالیت‌ها را مهار کرد ولی نمی‌توان متوقف نمود زیرا به امنیت ملی و بقای ایران ارتباط دارد.

🔷 در ادامه این مقاله آمده است ایران به دلیل تشدید حملات رژیم صهیونیستی به سوریه؛ رویکرد الکاظمی در عراق؛ فقدان سردار سلیمانی و نهایتاً افزایش حضور ترکیه در منطقه، با چالش‌هایی روبروست، ولی تدوین یک برجام منطقه‌ای نیز با دشواری‌هایی مواجه است. اولاً بازدارندگی جبهه مقاومت در برابر اسرائیل برای ایران اهمیت حیاتی دارد، ثانیاً امکان نظارت دقیق و فنی بر پایبندی ایران به محدودیت فعالیت‌های منطقه‌ای وجود ندارد و ثالثاً ممکن است ایران در برابر این فشارها، از برجام نیز خارج شود.

🔶 برخلاف تصور تصمیم‌سازان آمریکایی، دست ایران برای حفظ ستون‌های امنیت ملی‌اش در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی، چندان بسته نیست و به صرف ترغیب دولت‌های غربی به رفع تحریم‌ها از این مؤلفه‌ها دست نخواهد کشید. این آمریکا و متحدان منطقه‌ای‌اش هستند که باید حوزه‌های نفوذ ایران در غرب آسیا را به رسمیت بشناسند. همچنین، القای بدیهی بودن شکل‌گیری برجام منطقه‌ای از سوی اندیشکده‌های آمریکایی نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/the-risk-of-a-too-comprehensive-deal-with-iran/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه