دستورالعمل مذاکرات با ایران به روایت مشاور ارشد جو بایدن(۲)

گلدنبرگ در ادامه نوشته است: «بله، موشک‌ها ممکن است برای اسرائیل و عربستان مهم باشد. اما به عنوان یک قدرت جهانی، برای آمریکا، مسئله هسته‌ای و رژیم جهانی عدم اشاعه در اولویت است.

♦️ دستورالعمل مذاکرات با ایران به روایت مشاور ارشد جو بایدن

🔹 گلدنبرگ در ادامه نوشته است: «بله، موشک‌ها ممکن است برای اسرائیل و عربستان مهم باشد. اما به عنوان یک قدرت جهانی، برای آمریکا، مسئله هسته‌ای و رژیم جهانی عدم اشاعه در اولویت است.

🔹 ثالثاً مسئله موشکی یک مسئله منطقه‌ای است در حالی که مذاکرات هسته‌ای تنها شامل ایران و قدرت‌های جهانی می‌شود. بنابراین دوستان ما خواهان این نیستند که مذاکرات در حوزه موشک‌ها در چارچوب ۱+۵ صورت گیرد. نیاز است که این دو از هم جدا باشند.

🔹 رابعاً موشک‌ها شاید سخت‌ترین مسئله در کل مذاکرات باشد. فریدمن می‌گوید: بیایید با سخت‌ترین مسئله شروع کنید اگر نتوانستیم در این مسئله پیشرفت کنیم هیچ کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. این همان حرکت رو عقبی است که شما نباید در مورد چیز دیگری مذاکره کنید.

🔹 در نهایت این سوال مطرح است که آیا آمریکا با بازگشت به توافق، اهرم خود را از دست می‌دهد؟ در واقعیت، آمریکا اهرم‌های بسیار دیگری در حوزه تحریم‌های غیر برجامی دارد. اگر اوضاع خوب پیش نرود، ثابت شده است که این ظرفیت وجود دارد که اگر لازم شد بار دیگر تحریم‌ها اعمال شود.»

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه