ارسال بمب‌افکن‌های B-52 آمریکا به غرب آسیا

هفته گذشته آمریکا اعلام کرد به زودی دو بمب‌افکن B-52 به غرب آسیا ارسال خواهد کرد. پیش از این نیز در اردیبهشت 1398 با نقش‌آفرینی جان‌بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ، دو بمب‌افکن B-52 به پایگاه هوایی آمریکا در قطر فرستاده شده بود تا در برابر ایران بازدارندگی ایجاد کند.

♦️ ارسال بمب‌افکن‌های B-52 آمریکا به غرب آسیا

#تحلیل_کوتاه

🔷 هفته گذشته آمریکا اعلام کرد به زودی دو بمب‌افکن B-52 به غرب آسیا ارسال خواهد کرد. پیش از این نیز در اردیبهشت ۱۳۹۸ با نقش‌آفرینی جان‌بولتون، مشاور امنیت ملی سابق دولت ترامپ، دو بمب‌افکن B-52 به پایگاه هوایی آمریکا در قطر فرستاده شده بود تا در برابر ایران بازدارندگی ایجاد کند. اهداف ارسال بمب‌افکن‌های جدید را می‌توان موارد زیر دانست:

۱️⃣ به دنبال تصمیم دولت ترامپ مبنی بر کاهش نیروهای نظامی آمریکا در هر یک از دو کشور افغانستان و عراق به ۲۵۰۰ نفر، به نظر می‌رسد آمریکا قصد دارد کاهش نیروهای انسانی را با تجهیزات سنگین جایگزین نماید تا هژمونی نظامی آمریکا در منطقه کمتر آسیب ببیند و ضربه حیثیتی ناشی از توافق با طالبان و خروج از عراق، تا حدی ترمیم یابد.

۲️⃣ با توجه به نیازمندی‌های امنیتی متحدان منطقه‌ای آمریکا به‌ویژه رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ارسال این بمب‌افکن‌ها نوعی اقدام اعتمادساز برای حفظ اتحاد راهبردی آمریکا و این متحدان است.

۳️⃣ هدف دیگر، می‌تواند رعب‌افکنی علیه ایران و به‌ویژه انجام عملیات روانی علیه افکار عمومی داخلی کشور است. در شرایطی که سیاست «فشار حداکثری» ناکام مانده، ارسال این تجهیزات سنگین می‌تواند مقدمه یک عملیات رسانه‌ای جدید باشد.

🔶 تجربه تاریخی نشان داده این نوع بمب‌افکن‌ها صرفاً در نبردهای گسترده شامل نبرد ویتنام، جنگ آزادسازی کویت و اشغال افغانستان به کار گرفته شده‌اند. بنابراین در شرایطی که فضای عمومی داخل آمریکا برای آغاز یک نبرد گسترده دیگر، آماده نیست و نخبگان سیاسی هر دو حزب این کشور نیز خواستار «پایان جنگ‌های بی‌پایان» هستند، نباید فریب این اقدام‌های نمایشی را خورد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه