کمیته‌هایی که نخست‌وزیر عراق تشکیل داده است!

یکی از سیاست‌های «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در مواجهه با چالش‌ها و بحران‌های این کشور، تشکیل کمیته‌های مختلف بوده است.

♦️ کمیته‌هایی که نخست‌وزیر عراق تشکیل داده است!

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 یکی از سیاست‌های «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در مواجهه با چالش‌ها و بحران‌های این کشور، تشکیل کمیته‌های مختلف بوده است. در زیر نگاهی گذرا داریم به برخی کمیته‌هایی که وی از زمان انتخاب به‌عنوان نخست‌وزیر در می سال جاری میلادی تاکنون تشکیل داده است.

🔸 اوایل جون ۲۰۲۰، الکاظمی دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره خشونت‌های صورت‌گرفته در جریان اعتراضات اکتبر عراق را صادر کرد. در همین روزها الکاظمی همچنین از تشکیل یک تیم وزارتی برای بررسی عملکرد استانداران و ادارات خدماتی در استان‌ها به ریاست وزیر کشور خبر داد.

🔸 ۱۲ آگوست ۲۰۲۰، برخی رسانه‌ها از دستور نخست‌وزیر مبنی بر تشکیل کمیته عالی سازندگی و خدمات به ریاست برادرش خبر دادند. اواخر آگوست نیز الکاظمی کمیته‌ای را به منظور بررسی پرونده‌های فساد کلان و جرایم استثنایی در عراق تشکیل داد.

🔸 سپتامبر گذشته سازمان کنترل مواد تشعشعی در عراق از تشکیل کمیته‌ای به دستور الکاظمی برای آغاز بررسی ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با اهداف پژوهشی در این کشور خبر داد. اخبار منتشرشده در این ماه همچنین نشان می‌دهد نخست‌وزیر با تشکیل کمیته‌ای برای تحقیقات درباره حمله به مراکز دیپلماتیک عراق موافقت کرده است.

🔸 سوم اکتبر الکاظمی کمیته‌ای متشکل از افراد عالی‌رتبه دولتی تشکیل داد که وظیفه آن‌ها بررسی برخی حملات و حوادثی بود که به اقتدار و اعتبار بین‌المللی عراق ضربه وارد کرده است. مهم‌ترین وظیفه این کمیته که به ریاست «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق و با حضور برخی مقامات عالی‌رتبه امنیتی ازجمله «فالح فیاض» تشکیل شد، تعیین و معرفی عاملان اختلالات امنیتی در عراق طی مدت ۳۰ روز از صدور فرمان بود.

🔸 در آخرین مورد نیز پس از بروز درگیری‌ها در الناصریه میان تظاهرکنندگان و هواداران مقتدی صدر، الکاظمی با صدور بیانیه‌ای از تشکیل «کمیته مدیریت بحران» در استان ذی‌قار عراق خبر داد و هدف آن را «محافظت از تظاهرکنندگان صلح طلب، نهادهای دولتی و دارایی های خصوصی» اعلام کرد.

✅ تشکیل کمیته‌های متعدد، نشان‌دهنده نقص در ساختار است یا کارگزار؟

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه