پیامدهای ترور دکتر فخری‌زاده از نگاه اندیشکده شورای روابط خارجی

اندیشکده «شورای روابط خارجی» در یادداشتی به قلم ری‌تکیه کارشناس آمریکایی به ارزیابی تبعات شهادت دکتر فخری‌زاده پرداخته و آن را در چهار محور مورد بررسی قرار داده است.

♦️ پیامدهای ترور دکتر فخری‌زاده از نگاه اندیشکده شورای روابط خارجی

 

#گزارش_کوتاه

🔷 اندیشکده «شورای روابط خارجی» در یادداشتی به قلم ری‌تکیه کارشناس آمریکایی به ارزیابی تبعات شهادت دکتر فخری‌زاده پرداخته و آن را در چهار محور مورد بررسی قرار داده است:

۱️⃣ برنامه هسته‌ای
تکیه مدعی است دکتر فخری‌زاده نقش مهمی در غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم با ایزوتوپ ۲۳۵ داشته که بالاتر از سطح مورد نیاز برای مصارف علمی و صنعتی است. با این حال فقدان او خللی در رشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران ایجاد نمی‌کند. تأثیر دیگر این ترور آن بوده که مسئولان ایران را به آسیب‌شناسی خلأهای اطلاعاتی و امنیتی واداشته است.

۲️⃣ تنش‌های منطقه‌ای
به نوشته تکیه، گرچه رهبران ایران، اسراییل را مسئول این ترور قلمداد کرده‌اند ولی بعید است که به‌زودی پاسخی دهند که مذاکرات احتمالی با دولت بایدن را از بین ببرد. هم‌چنان که ایران در برابر حملات رژیم صهیونیستی به نیروهای ایران در سوریه، سرقت اسناد از تهران و خراب‌کاری در نطنز خویشتنداری نشان داده است.

۳️⃣ مذاکرات برجامی
تکیه معتقد است تأثیر این ترور بر مذاکرات، بستگی به غلبه یکی از دو تفسیر از نقش آمریکا دارد. به نوشته وی، برخی مقام‌های ایران معتقدند این ترور با هماهنگی دولت آمریکا صورت گرفته و حضور پمپئو در منطقه پیش از عملیات را نشانی بر آن می‌دانند، ولی تفسیری دیگر، آن را اقدامی خودسرانه از سوی اسرائیل می‌داند که درصدد اخلال در مذاکرات دولت آمریکا با ایران در رابطه با برجام است.

۴️⃣ رقابت‌های داخلی
تکیه نوشته است موازنه نیروها میان دو گرایش مخالف و موافق مذاکره با آمریکا در ایران پس از این ترور تا حدی پیچیده شده است. نگرش مخالف معتقد است این ترور و موارد مشابه قبلی نشانی از ناکارآمدی برجام در جلوگیری از اقدام‌های ضدامنیتی علیه ایران است و موافقان بیان می‌کنند به دلیل اینکه برجام به نفع ایران است رژیم صهیونیستی به هر اقدامی برای نابودی آن دست می‌زند.

🔶 به نظر می‌رسد اندیشکده‌ها و مراکز مشورتی متمایل به دولت بایدن، اطمینان بالایی نسبت به عدم واکنش جدی ایران به ترور اخیر دارند و این می‌تواند منطق محاسباتی هیئت حاکمه آمریکا در کارآیی رویکرد فشار بر ایران را تقویت کند. به همین دلیل افزایش بازدارندگی از طریق پاسخ هم‌سطح به این جنایت و هم‌چنین توسعه برنامه هسته‌ای، ضرورتی انکارناپذیر است.

منبع

(https://www.cfr.org/in-brief/whats-fallout-killing-top-iranian-nuclear-scientist?utm_source=tw&utm_content=113020&utm_medium=social_owned)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه