توصیه اندیشکده اروپایی به همکاری مجدد آمریکا و اروپا در رابطه با ایران

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در مقاله‌ای به اتحادیه اروپا توصیه کرده از فرصت پیروزی بایدن برای تقویت همکاری‌های امنیتی دو سوی اقیانوس اطلس به‌ویژه در موضوع ایران بهره‌برداری کند.

♦️ توصیه اندیشکده اروپایی به همکاری مجدد آمریکا و اروپا در رابطه با ایران

 

#گزارش_کوتاه

🔷 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در مقاله‌ای به اتحادیه اروپا توصیه کرده از فرصت پیروزی بایدن برای تقویت همکاری‌های امنیتی دو سوی اقیانوس اطلس به‌ویژه در موضوع ایران بهره‌برداری کند. این یادداشت ضمن اذعان به شکست «فشار حداکثری» در تحقق مطلوبیت‌های امنیتی غرب، کاهش تنش میان ایران و آمریکا را برای ثبات منطقه غرب آسیا ضروری دانسته و در این زمینه چهار پیشنهاد ارائه کرده است:

۱️⃣ آلمان، فرانسه و انگلستان در بیانیه مشترکی خواستار بازگشت رسمی آمریکا به برجام و اجرای متوازن تعهدات از سوی ایران و آمریکا شوند. این بیانیه می‌تواند همراهی کنگره آمریکا با این روند را نیز افزایش دهد.

۲️⃣ اتحادیه اروپا با محوریت سه کشور مذکور آمریکا را مجاب نمایند که پیش از استقرار دولت جدید در ۲۰ ژانویه، معافیت‌های همکاری‌های خارجی در برنامه هسته‌ای ایران را که پیش‌تر تحت تحریم قرار داده بود، بازگرداند. بدین ترتیب اقدام‌ها در راستای مدرن‌سازی رآکتور آب‌سنگین اراک بار دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت.

۳️⃣ بریتانیا، فرانسه و آلمان در مذاکره با ایران، اقدام‌های فنی لازم برای لغو گام‌های کاهش تعهدات را تبیین نموده و گوشزد نمایند که بازگشت کامل آمریکا به برجام منوط به تکمیل تعهدات از سوی ایران خواهد بود.

۴️⃣ هم‌زمان با مذاکرات هسته‌ای، اتحادیه اروپا ضمن حفظ گفتگوهای دیپلماتیک با عربستان و امارات، زمینه‌های مذاکرات منطقه‌ای میان ایران و این کشورها در دو موضوع تنش‌ها در عراق و جنگ یمن را فراهم کند.

🔶 سرعت توسعه برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب آن‌چه طرف غربی «زمان گریز» هسته‌ای قلمداد کرده، اهرم فشار مناسبی برای ترغیب دولت‌های غربی به تحقق مطالبات ایران خواهد بود. باید مراقبت نمود که نه‌تنها در برابر مشوق‌های اندک و کم‌ارزش از سرعت این حرکت کاسته نشود بلکه این روند تا بازگشت کامل آمریکا و اروپا به برجام تداوم یابد.

منبع

(https://ecfr.eu/article/a-call-for-europe-to-bolster-transatlantic-diplomacy-on-iran/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه