کتاب‌های منتخب سال ۲۰۲۰ از نگاه نشریه «فارن افرز»

نشریه آمریکایی فارن افرز(Foreign Affairs)، اخیراً فهرستی از کتاب‌های منتخب سال 2020 از دیدگاه خود را معرفی کرده است.

♦️ کتاب‌های منتخب سال ۲۰۲۰ از نگاه نشریه «فارن افرز»

 

#گزارش_کوتاه

🔸 نشریه آمریکایی فارن افرز(Foreign Affairs)، اخیراً فهرستی از کتاب‌های منتخب سال ۲۰۲۰ از دیدگاه خود را معرفی کرده است. این کتاب‌ها در دسته‌بندی‌های موضوعی ازجمله: «سیاسی و حقوقی»، «اقتصادی و اجتماعی»، «نظامی و علمی» و همچنین دسته‌بندی‌های جغرافیایی مانند: «ایالات متحده آمریکا»، «اروپای غربی»، «آفریقا» و برخی دیگر از مناطق ارائه شده است.

🔹 در میان کتاب‌های معرفی شده و در بخش مربوط به «خاورمیانه»، نام سه کتاب به چشم می‌خورد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

۱️⃣ «جنگ صدساله بر سر فلسطین: تاریخچه استعمار و مقاومت مهاجران(۲۰۱۷-۱۹۱۷)»: این کتاب، گزارشی از تجربیات شخصی یکی از مشارکت‌کنندگان در مذاکرات گروه‌های فلسطینی با یکدیگر و با رژیم صهیونیستی است. نویسنده در این کتاب، ماهیت ادعای صهیونیست‌ها در قبال مسئله فلسطین را نمونه متأخری از استعمار مهاجران می‌داند که ویژگی انگلیسی‌ها و سپس امپریالیسم آمریکایی است.

۲️⃣ «ام‌بی‌اس: به قدرت رسیدن محمد بن سلمان»: این کتاب درباره سیر قدرت‌یابی ولیعهد عربستان، محمد بن سلمان است که نویسنده در آن توضیح می‌دهد که چگونه ولیعهد جوان، رقبای خود را کنار زده و تضعیف کرده است. کتاب همچنین به نواقص یک پادشاهی نفتی غیرپاسخگو ازجمله فساد گسترده و جزئیاتی از قتل خاشقچی، روزنامه‌نگار مشهور می‌پردازد.

۳️⃣ «بازیگران ترکیبی: گروه‌های مسلح و تقسیم دولت در خاورمیانه»: این کتاب علاوه بر نیروهای نیابتی و جنگجویان مستقل، نوع سومی از موجودیت‌های غیر دولتی به نام بازیگر ترکیبی را شناسایی می‌کند. این نیروها گاهی در هماهنگی با دولت هستند و گاهی به رقابت با آن بر می‌خیزند. نویسنده کتاب، حزب‌الله لبنان و نیروهای بسیج مردمی عراق را ازجمله این بازیگران می‌داند و بر این باور است که ایران دارای مزیت نسبی برای کار با آن‌هاست.

منبع

(https://www.foreignaffairs.com/lists/2020-12-04/best-books-2020)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه