گزارش المانیتور از تلاش صدری‌ها برای کسب اکثریت پارلمانی در انتخابات آینده عراق

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی تلاش جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» برای کسب اکثریت پارلمانی در انتخابات زودهنگام آینده و تصاحب کرسی نخست‌وزیری در عراق پرداخته است.

♦️ گزارش المانیتور از تلاش صدری‌ها برای کسب اکثریت پارلمانی در انتخابات آینده عراق

 

#گزارش_کوتاه

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی تلاش جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» برای کسب اکثریت پارلمانی در انتخابات زودهنگام آینده و تصاحب کرسی نخست‌وزیری در عراق پرداخته است.

🔹 مقتدی اگرچه پیش از این اعلام کرده بود که مشارکتی در انتخابات پارلمانی نخواهد داشت، اما اخیراً گفته نه‌تنها در انتخابات مشارکت می‌کند، بلکه به دنبال کسب اکثریت پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر آینده عراق است. با این حال، آنچه از سوی حامیان مقتدی مطرح می‌شود این است که وی به دنبال حضور در قدرت نیست، بلکه می‌خواهد هر جریانی که به عراق آسیب وارد می‌کند را کنار بزند.

🔹 از دیدگاه المانیتور، قانون جدید انتخابات که اخیراً در پارلمان عراق تصویب شد و این کشور را به حوزه‌های انتخاباتی کوچک تقسیم کرد، برگ برنده‌ای برای جریان صدر است. به همین دلیل نمایندگان حامی مقتدی در پارلمان از طریق حضور پررنگ در رسانه‌ها، از تظاهرکنندگان می‌خواهند مطالبات خود را از مسیر انتخابات دنبال کنند.

🔹 در گزارش المانیتور آمده است که به دلیل توزیع کرسی‌های پارلمانی در مناطق مختلف عراق، صدری‌ها معتقدند می‌توانند حامیان خود را برای رأی دادن به یک نامزد خاص در هر منطقه ترغیب کنند تا از این طریق، کرسی‌های پارلمانی بیشتری به دست آورند.

🔹 در مجموع، در سه انتخابات پارلمانی عراق که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴ برگزار شد، صدری‌ها حدود ۱۱ درصد از کرسی‌ها را به دست آوردند. با این حال در انتخابات سال ۲۰۱۸، حدود ۱۵٫۸ درصد از کرسی‌های پارلمان به جریان صدر رسید و آن‌ها با ۵۲ نماینده، بزرگترین بلوک پارلمان را به خود اختصاص دادند.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/12/muqtada-sadr-iraq-premiership.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه