توصیه بلومبرگ به بایدن جهت برداشتن حداقلی تحریم‌های ایران

تارنمای بلومبرگ در یادداشتی به جو بایدن توصیه کرده مشوق‌های اقتصادی به ایران برای ترغیب این کشور به مذاکره اعطا کند ولی تحریم‌های اصلی را برای جلوگیری از تقویت سیاست‌های منطقه‌ای ایران نگاه دارد.

♦️ توصیه بلومبرگ به بایدن جهت برداشتن حداقلی تحریم‌های ایران

 

#گزارش_کوتاه

🔷 تارنمای بلومبرگ در یادداشتی به جو بایدن توصیه کرده مشوق‌های اقتصادی به ایران برای ترغیب این کشور به مذاکره اعطا کند ولی تحریم‌های اصلی را برای جلوگیری از تقویت سیاست‌های منطقه‌ای ایران نگاه دارد. این مقاله با اشاره به ترور دکتر فخری‌زاده مدعی است ایران به دلیل جلوگیری از تشدید تنش در مذاکرات احتمالی، فعلاً پاسخی به این جنایت نمی‌دهد.

🔷 به زعم نویسنده اقتصاد ایران تحت فشار تحریم‌ها و کرونا به شدت آسیب دیده و مسئولان ایران به بازگشت آمریکا به توافق برجام و کاهش این فشارها امید دارند. با این حال بایدن، هم به دلیل مخالفت‌های داخلی از سوی جمهوری‌خواهان و هم مخالفت‌های منطقه‌ای از سوی اسرائیل و عربستان، توان چندانی برای رفع تحریم‌های ایران ندارد.

🔷 نویسنده به دولت بایدن توصیه می‌کند که مسیر اعطای وام ۵ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول به ایران را بگشاید ولی محدودیت‌ها و شرایطی وضع شود که این مبلغ صرفاً در راستای «بودجه بهداشت عمومی و احیای مشاغل کوچک و متوسط» هزینه گردد و از دسترسی سپاه پاسداران به این بودجه ممانعت به عمل بیاید.

🔷 در پایان آمده است که آمریکا و متحدانش مراقب هر گونه نشانه افزایش هزینه توسط حزب‌الله لبنان یا گروه‌های نزدیک به ایران در عراق باشد و این وام صرفاً برای اثرگذاری بر فضای سیاسی، جهت ترغیب ایران به آغاز مذاکره، اعطا شود ولی تحریم‌های اِعمال‌شده را به عنوان اهرم فشاری علیه ایران استفاده خواهد کرد.

🔶 به نظر می‌رسد نکته اصلی این گزارش تأکید بر اعطای وام به جای رفع تحریم‌هاست که نشان می‌دهد احتمالاً اراده جدی در دولت بایدن برای عمل به تعهدات آمریکا در برجام وجود ندارد و برخی تحریم‌ها، صرفاً به صورت حداقلی و هدف‌مند تعلیق خواهند شد تا ضمن جلوگیری از بهبود جدی اقتصاد کشور، منطق محاسباتی افکار عمومی و نخبگان ایران در این چارچوب هدایت شود که رفع تحریم‌ها تنها به تداوم مذاکرات متکی خواهد بود.

منبع

(https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2020-12-02/how-biden-can-safely-help-iran-s-economy?utm_source=twitter&cmpid%3D=socialflow-twitter-view&utm_content=view&utm_campaign=socialflow-organic&utm_medium=social)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه