دشواری‌های دولت بایدن در مهار چین

در آمریکا جو بایدن قصد دارد سیاست متفاوتی نسبت به دولت ترامپ در برابر چین اتخاذ کند. سیاست ترامپ از نبردهای تجاری و دیپلماتیک تا سازش‌های اقتصادی و سیاسی در نوسان بود و بیشتر به مصارف تبلیغاتی ترامپ توجه داشت.

♦️ دشواری‌های دولت بایدن در مهار چین

#تحلیل_کوتاه

🔹 در آمریکا جو بایدن قصد دارد سیاست متفاوتی نسبت به دولت ترامپ در برابر چین اتخاذ کند. سیاست ترامپ از نبردهای تجاری و دیپلماتیک تا سازش‌های اقتصادی و سیاسی در نوسان بود و بیشتر به مصارف تبلیغاتی ترامپ توجه داشت. تیم سیاست خارجی بایدن مدعی هستند سیاست دولت وی در برابر چین بر مبنای اعاده رهبری آمریکا در مسائل جهانی و مهار چین استوار است.

🔸 چین که در دهه‌های گذشته، در مسیری مبتنی بر محدودسازی سطح تنش با غرب رشد اقتصادی‌اش را ادامه داد، اکنون قصد دارد ضمن ارتقای توان نظامی و دفاعی‌اش، به بازیگری مؤثر و تصمیم‌ساز در روابط بین‌الملل بدل شود. اراده پکن بر تعیین قواعد بازی دولت‌های منطقه اقیانوسیه، نفوذ نرم و تدریجی در قاره اروپا و بسط روابط راهبردی در غرب آسیا، مسائلی نیست که آمریکا تمایلی به تداوم آن داشته باشد.

🔸 تبدیل چین به یک قدرت بین‌المللی مؤثر و مهارنشدنی، هژمونی ایدئولوژیک غرب مبتنی بر لیبرال‌دموکراسی را با چالش مواجه ساخته است. نفوذ اقتصادی چین و روابط چندجانبه‌اش با دولت‌هایی با ایدئولوژی‌ها و ساخت‌های سیاسی متنوع در مناطق ژئوپلتیک جهان، پیش‌برد سیاست‌های یک‌جانبه مبتنی بر ترویج ارزش‌های لیبرال‌دموکراسی را برای آمریکا دشوارتر خواهد ساخت.

🔸 دولت جدید آمریکا احتمالاً درصدد ائتلاف‌سازی و شکل‌گیری بلوکی از قدرت‌های هم‌سو برای مهار چین برخواهد آمد. احیای توافق‌نامه مشارکت ۱۲ کشور اقیانوس آرام، افزایش تعامل و همکاری با کره جنوبی و هند با هدف محدودسازی تحرکات بین‌المللی چین به منطقه اقیانوسیه و هم‌چنین افزایش نظارت‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی چین از طریق سازمان تجارت جهانی می‌تواند از جمله این موارد باشد.

🔸 به نظر می‌رسد علاوه بر فشارهای حقوق‌بشری بر پکن در خصوص تایوان، هنگ‌کنگ و اویغورها، تلاش‌های دوحزبی برای کاهش وابستگی اقتصادی آمریکا به سرمایه‌گذاری‌های چین و هم‌چنین افزایش تقابل در حوزه صنایع و فناوری‌های مدرن از دیگر سیاست‌های دولت بایدن برای مقابله با چین خواهد بود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه