مرکز پژوهشی صهیونیستی: بیشترین نگرانی بن سلمان از علنی‌کردن رابطه با اسرائیل قیام مردم عربستان است

یک مرکز پژوهشی صهیونیستی اعلام کرد تلاش های عربستان سعودی برای تکذیب دیدار محمد بن سلمان ولیعهد این کشور با نخست وزیر اسرائیل نشان می‌دهد که همچنان چند دستگی در خانواده سلطنتی حکمفرما بوده و ریاض همچنان نگران برقراری علنی این روابط است.

در یادداشتی که در مرکز پژوهش های سیاسی بگین -سادات منتشر شده آمده است : بسیاری از تردید عربستانی ها برای سوار شدن به قطار سازش با اسرائیل حیرت زده شده اند ، ریاض که خود به امارات متحده عربی  ، بحرین و سودان برای برقراری علنی روابط با اسرائیل چراغ سبز نشان داده است خود در انجام این کار دچار تردید شده است.

 

مردخای کیدار نویسنده این یادداشت معتقد است یکی از نتایجی که می توان از این تردید گرفت آن است که نشست  شامگاه ۲۲ نوامبر  محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در خاک عربستان موفقیت آمیز نبوده یا حداقل نتایج مورد دلخواه را  به وجود نیاورده است.

 

در ادامه یادداشت آمده است : روز به روز  این سئوال بیشتر مطرح می شود که چرا عربستان سعودی دچار تردید و واهمه شده است.

نویسنده سپس در پاسخ به این پرسش می نویسد : باید بگوییم که این پرسش چند پاسخ دارد مهم ترین آنها وحشت ریاض از ایران است زیرا عربستان همچنان از نوع واکنشی که تهران نسبت به نزدیکی ریاض به تل آویو از خود نشان می دهد ، واهمه دارد.

به اعتقاد نویسنده، عربستانی ها خوب می دانند در صورت واکنش ایران نه ایالات متحده و  نه اسرائیل هیچ یک جرات ورود به این مخمصه را  پیدا نخواهند کرد زیرا آن را در راستای منافع خود نمی بینند.

دومین دلیل  حضور بایدن در قدرت است که می تواند عربستان را مجددا در جایگاه ناقضان حقوق بشر قرار بدهد.‎به اعتقاد این نویسنده سومین دلیل شرایط داخلی عربستان است ، گرچه جهان غرب و اسرائیل، عربستان را بر اساس گفته ها و رفتارهای محمد بن سلمان ولیعهد این کشور خلاصه و تفسیر می کنند و به ارزیابی اقدامات اصلاحگرایانه وی از اجازه یافتن زنان برای رانندگی ، کشف حجاب و تلاش برای رهایی از وابستگی به نفت پرداخته و وی را حاکم مطلق این کشور می دانند اما این نگاه ، از منظری اشتباه صورت گرفته است، زیرا از لحاظ عملی از زمان انتصابش در ژوئن ۲۰۱۷ به عنوان ولیعهد عربستان موجی از ناخرسندی خانواده سلطنتی را  در بر گرفت و این ناخرسندی هم به دلیل این انتصاب و هم به دلیل نوع رفتاری که از خود نشان می دهد به وجود آمد.

به هر شکل محمد بن سلمان در زمان قرار گرفتن در این موقعیت فقط ۳۲ سال داشت و در مقایسه با دیگر ولیعهدها فرد بسیار جوانی محسوب می شود.
عیب دیگر محمد بن سلمان آن است که وی تجربه چندانی در مدیریت سازمانی و سیاسی نداشت در حالی که بقیه ولیعهدها پیش از رسیدن به این موقعیت پست های دیگر سیاسی را از سفارت تا وزارت تجربه کرده بودند.

خانواده سلطنتی عربستان به شدت از گرفتاری کشورشان در باتلاق یمن ناخرسند بوده و محمد بن سلمان را مقصر اصلی آن می دانند ، همچنین او را عامل اصلی  ترور جمال خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ در استانبول  و عواقب وخیم بعدی آن می دانند .

در کنار آن نباید فراموش کرد برخی از اقدامات ولیعهد به ویژه اصلاحاتی که در شرایط تعامل با زنان وارد کرده با فرهنگ جامعه این کشور منافات دارد.
 از این رو گرچه همه رسانه ها در کنار نام او واژه ولیعهد یعنی وارث تاج و تخت سلطنت عربستان را مورد استفاده قرار می دهند ولی با نگاهی عمیق تر به این مسئله می توان گفت جریان های در خانواده سلطنتی وجود دارند که تحقق این احتمال را برایش سخت خواهند کرد.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه