هیل: چالش بایدن با ایران پس از ترور دکتر فخری‌زاده

تارنمای «هیل» در یادداشتی تبعات چالش‌برانگیز ترور شهید فخری‌زاده بر سیاست خارجی بایدن در قبال ایران را مورد بررسی قرار داده است.

♦️ هیل: چالش بایدن با ایران پس از ترور دکتر فخری‌زاده

 

#گزارش_کوتاه

🔷 تارنمای «هیل» در یادداشتی تبعات چالش‌برانگیز ترور شهید فخری‌زاده بر سیاست خارجی بایدن در قبال ایران را مورد بررسی قرار داده است. نویسنده با اشاره به ذکر نام این شهید توسط نتانیاهو در برنامه‌ای تلویزیونی، نقش رژیم صهیونیستی در این جنایت را آشکار می‌داند و آن را اقدامی علیه تصمیم بایدن در بازگشت به برجام قلمداد می‌کند.

🔷 به نظر نویسنده اولین تأثیر این ترور این خواهد بود که نه‌تنها برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران متوقف یا مهار نمی‌شود بلکه ایران سرعت بیشتری به رشد و توسعه این برنامه‌ها خواهد داد تا نشان دهد که این برنامه‌ها قائم به شخص نیست بلکه در ساختاری تثبیت‌شده تداوم می‌یابد.

🔷 تأثیر دیگر عملیات اخیر، این است که «صبر راهبردی» ایران پایان می‌یابد. به نوشته نویسنده، اکنون گرایش‌های ضدمذاکره و منتقد تعامل با غرب در ایران قوی‌تر شده‌اند و حامیان برجام، امکان کمتری برای پیشبرد مذاکره جهت احیای این توافق دارند.

🔷 به تعبیر نویسنده، مخالفت دو سناتور دموکرات یعنی برنی‌سندرز و کریس‌مورفی و یک نماینده دموکرات مجلس نمایندگان یعنی خواکین‌کاسترو و هم‌چنین جان‌برنان رییس سیا در دوران اوباما نشان می‌دهد که این عملیات با هدف مقابله با سیاست خارجی بایدن به انجام رسیده است. زیرا به‌زعم نویسنده، هر گونه واکنش ایران می‌تواند مذاکرات آتی را با مشکل مواجه کند.

🔶برخلاف تفاسیر افراد و رسانه‌های نزدیک به حزب دموکرات که پاسخ ایران به این ترور را نافی مذاکره قلمداد می‌کنند، اتفاقاً پاسخ متقابل ایران به این جنایت و حفظ بازدارندگی امنیتی در مقابل رژیم صهیونیستی و آمریکا است که می‌تواند موضع ایران در مذاکرات احتمالی را تقویت نماید. در غیر این صورت هر مذاکره‌ای از موضع ضعف، محکوم به شکست خواهد بود.

منبع

(https://thehill.com/policy/national-security/528042-biden-faces-new-iran-challenges-after-nuclear-scientist-killed)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه