تلاش پارلمان عراق برای اعمال مالیات‌های جدید در بودجه سال آینده

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی مسئله تلاش پارلمان عراق برای اعمال مالیات‌های جدید در بودجه سال آینده این کشور پرداخته است.

♦️ تلاش پارلمان عراق برای اعمال مالیات‌های جدید در بودجه سال آینده

 

#گزارش_کوتاه

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی مسئله تلاش پارلمان عراق برای اعمال مالیات‌های جدید در بودجه سال آینده این کشور پرداخته است. کمیته مالی پارلمان، ۲۸ نوامبر از دولت عراق خواست تا در سال آینده، ۱۲ درصد مالیات بر ارزش افزوده وضع کند. مسئله‌ای که باعث خشم بسیاری از مردم به‌ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر شده است.

🔹 به صورت کلی دولت عراق می‌تواند چهار نوع مالیات شامل فروش، درآمد، انتقال اموال و شرکت‌ها از ۱۰ تا ۳۵ درصد اخذ کند؛ اما بیشتر این مالیات‌ها هم‌اکنون غیرفعال‌اند. برخی از مالیات‌ها صرفاً برای شرکت‌های مخابراتی، بانک‌ها و شرکت‌های نفتی خارجی اعمال می‌شود. درمجموع مالیات، ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی عراق را تشکیل می‌دهد.

🔹 «شاکر الزبیدی» مدیرکل اداره مالیات عمومی به المانیتور می‌‌گوید: «بروکراسی و فساد اداری در سال‌های گذشته منجر به کاهش درآمدهای مالیاتی شده است؛ زیرا برخی از شرکت‌هایی که از سال ۱۹۹۹ در عراق فعالیت می‌کنند، هرگز مالیاتی پرداخت نکرده‌اند. از ابتدای امسال تا پایان ماه نوامبر، درآمد مالیاتی به ۲٫۶۵ میلیارد دلار رسیده است. درآمد مالیاتی در سال گذشته بیش از ۲٫۴ میلیارد دلار بود».

🔹 براساس اعلام الزبیدی به المانیتور پس از تصویب بودجه، مالیات ۱۰ درصدی فروش برای همه مراکز تجاری، بازارها، هتل‌ها و رستوران‌ها اعمال خواهد شد. با این وجود، مشکلات متعددی ازجمله کمبود دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی در بازارها و عدم آگاهی شهروندان از مالیات و استفاده مردم عراق از پول نقد، موانع اجرای چنین طرحی است. همچنین بیش از ۷۷ درصد از بزرگسالان عراقی حساب بانکی ندارند و فقط به صورت نقدی معامله می‌کنند.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/12/iraq-economy-tax-finance-parliament.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه