ارزیابی «موسسۀ خاورمیانه» از سیاست ترامپ در غرب آسیا

موسسۀ «خاورمیانه» در گزارشی‌ تبعات سیاست خارجی دولت ترامپ در غرب آسیا را در موضوعات گوناگون مورد ارزیابی قرار داده است.

♦️ ارزیابی «موسسۀ خاورمیانه» از سیاست ترامپ در غرب آسیا

 

#گزارش_کوتاه

🔹 موسسۀ «خاورمیانه» در گزارشی‌ تبعات سیاست خارجی دولت ترامپ در غرب آسیا را در موضوعات گوناگون مورد ارزیابی قرار داده است:

۱️⃣ ایران
کارشناس این اندیشکده معتقد است سیاست «فشار حداکثری» ترامپ گرچه نتایجی ملموس برای آمریکا در بر نداشت ولی اهرم‌های فشار خوبی برای دولت بایدن فراهم کرده تا ایران را وادار به مذاکره مطلوب کند. زیرا ایران به واسطه تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا تحت فشار است.

۲️⃣ افغانستان
به اعتقاد یکی از کارشناسان موسسۀ خاورمیانه، حضور ۲۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی برای حفظ امنیت مناطقی مانند کابل، قندهار و جلال‌آباد کافی نیست و باید حداقل ۲۰۰۰ نیروی دیگر نیز به آن‌ها اضافه شود. خروج نیروها از افغانستان، تمامی دستاوردهای گذشته را نابود خواهد کرد و آمریکا را مجبور می‌کند چند سال بعد، بار دیگر به آن‌جا لشگرکشی کند.

۳️⃣ یمن
در این گزارش آمده است الصاق انصارالله به فهرست «سازمان‌های تروریستی» تبعات نامطلوبی از جمله اخلال در مذاکرات نماینده ویژه سازمان ملل و هم‌چنین دولت بایدن و ممانعت در ارسال کمک‌های بشردوستانه به یمن در پی خواهد داشت. علاوه بر اینکه سوءاستفاده سیاسی از این فهرست برای مقابله با ایران، اعتبار آن را خدشه‌دار خواهد کرد.

۴️⃣ لبنان
به باور کارشناس موسسۀ خاورمیانه تحریم‌های وزارت خزانه‌داری علیه متحدان حزب‌الله لبنان گرچه به بهانه مبارزه با فساد و پول‌شویی اِعمال می‌گردد ولی در واقع بخشی از سیاست آمریکا علیه ایران محسوب می‌شود. با این حال با توجه به اهمیت هنجاری مقابله با پول‌شویی در سیاست‌های دولت بایدن، احتمالاً این تحریم‌ها تداوم یافته و مقام‌های سیاسی از دیگر جناح‌ها حتی مخالفان حزب‌الله را شامل شود.

۵️⃣ فلسطین
در این گزارش آمده است دولت ترامپ قصد دارد با پیشبرد سه اقدام، راه‌حل دودولتی را به محاق ببرد: تأیید ساخت دو شهرک موسوم به «روز رستاخیز» در بیت‌المقدس شرقی که دست‌اندازی به محلات فلسطینی‌نشین محسوب می‌شود، تغییر تعریف آوارگان فلسطینی مبنی بر حذف متولدان خارج از سرزمین‌های اشغالی و تداوم رویکرد عادی‌سازی روابط اعراب و اسرائیل.

🔸 پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، انتقاد از سیاست خارجی ترامپ در محافل فکری و سیاست‌گذاری آمریکا افزایش یافته که می‌تواند نوعی زمینه‌سازی برای تغییر تدریجی این سیاست‌ها از سوی دولت بایدن تلقی گردد.

منبع

(https://www.mei.edu/blog/special-briefing-trump-administrations-potential-last-minute-middle-east-policy-moves#feierstein)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه