گفت‌وگوی المانیتور با نماینده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور گفت‌وگوی مفصل اخیر خود با «جیمز جفری» نماینده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه را منتشر کرده است که می‌تواند حاوی نکات مهمی از سیاست‌های ایالات متحده در قبال بحران سوریه باشد.

♦️ گفت‌وگوی المانیتور با نماینده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه

 

#گزارش_کوتاه

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور گفت‌وگوی مفصل اخیر خود با «جیمز جفری» نماینده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه را منتشر کرده است که می‌تواند حاوی نکات مهمی از سیاست‌های ایالات متحده در قبال بحران سوریه باشد.

🔹 جفری در این گفت‌وگو از نارضایتی همیشگی ترامپ درباره حضور آمریکا در سوریه سخن گفته و می‌افزاید: «مخالفت متحدان اروپایی ما باعث شد ترامپ از دستور خروج نیروهای آمریکایی از سوریه عقب‌نشینی کند…اما حمله ترکیه به شمال سوریه باعث شد صدها نفر کشته و ۳۰۰ هزار نفر که بیشتر آن‌ها کرد بودند، آواره شوند».

🔹 وی می‌افزاید: «من و پمپئو بسیاری از تصمیم‌گیران در آمریکا را متقاعد کردیم که مقابله با داعش، بدون مقابله با سوریه و ایران شدنی نیست». جفری همچنین ادعا می‌کند ایران به دلیل مشکلات مالی و تحریم‌های آمریکا، بخشی از نیروهای خود از سوریه را خارج کرده است.

🔹 نماینده ویژه سابق آمریکا در امور سوریه در پاسخ به یکی از پرسش‌های المانیتور، می‌گوید: «حملات اسرائیل، توانایی ایران برای تهدیدزایی علیه تل‌آویو با استفاده از سیستم‌های دوربرد را مسدود کرده است. بخشی از این تهدیدات نیز با روش‌های دیپلماتیک رفع شده است. ما از تحقق اهداف بلندمدت ایران جلوگیری کرده‌ و حضور کنونی آن‌ها را زیر فشار قرار داده‌ایم. اما آیا این فشار، برای خروج ایران از سوریه کافی است؟ من نمی‌دانم».

🔹 جفری حمایت اطلاعاتی و نظامی از تل‌آویو و جلوگیری از پیروزی‌های میدانی دمشق را مأموریت مهم خود می‌داند و معتقد است بدون حمایت آنکارا، واشنگتن نمی‌توانست مانع از افزایش قلمرو بشار اسد شود. جفری البته به پیشروی‌های ارتش سوریه در ادلب نیز اشاره می‌کند و معتقد است به دلیل حضور نظامی ترکیه، بسیار نامحتمل است که این پیروزی‌ها ادامه یابد.

🔹 جیمز جفری، چین، روسیه، ایران، کره شمالی و تغییرات اقلیمی را پنج چالش بزرگ بایدن می‌نامد و می‌افزاید: «ترکیه، مسئله ششم است…ما بدون ترکیه نمی‌توانیم خاورمیانه، قره‌باغ و دریای سیاه را مدیریت کنیم. ترکیه رقیب ایران و روسیه است».

🔹 جفری همچنین در پاسخی تجویزی به پرسشی درباره رویکرد بایدن نسبت به اردوغان، می‌گوید: «اردوغان عقب نمی‌نشیند؛ تا به او دندان نشان دهید».

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/12/trump-syria-envoy-jeffrey-mideast-policy-turkey-erdogan.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه