انشقاق در لیکود و تغییر آرایش سیاسی در رژیم صهیونیستی

اختلافات در ائتلاف نتانیاهو-گانتز به قدری زیاد شده است که به نظر می‌رسد فروپاشی این ائتلاف اجتناب‌ناپذیر باشد؛ در این شرایط گیدئون ساعر از اعضای برجسته حزب لیکود با استعفا از این حزب و تشکیل حزب جدید مطابق نظرسنجی‌ها درصد بالایی از آراء را به خود داده است.

♦️ انشقاق در لیکود و تغییر آرایش سیاسی در رژیم صهیونیستی

#تحلیل_کوتاه

🔹 اختلافات در ائتلاف نتانیاهو-گانتز به قدری زیاد شده است که به نظر می‌رسد فروپاشی این ائتلاف اجتناب‌ناپذیر باشد؛ در این شرایط گیدئون ساعر از اعضای برجسته حزب لیکود با استعفا از این حزب و تشکیل حزب جدید مطابق نظرسنجی‌ها درصد بالایی از آراء را به خود داده است.

🔸 جدایی ساعر از لیکود این امکان را ایجاد کرده است که در صورت برگزاری انتخابات زودهنگام، نتانیاهو بعد از ۱۱ سال از قدرت کنار زده شود؛ اگر چه او هنوز رأی‌آورترین شخصیت سیاسی در رژیم صهیونیستی است.

🔸 با محو تقریبی جریان چپ در این رژیم و اقبال جامعه صهیونیستی به احزاب راست و میانه، اکنون ترکیب آراء به گونه‌ای شده است که امکان تشکیل ائتلافی از احزاب سکولار میانه و احزاب راست بدون لیکود و احزاب حریدی وجود دارد.

🔸 طی انتخابات گذشته همواره رقابت اصلی میان احزاب راست و چپ بوده است؛ و ائتلاف احزاب میانه با احزاب چپ نیز می‌بایست لیست عربی را وارد می‌کرد تا بتواند کابنیه تشکیل دهد؛ از آنجا که احزاب عربی هرگز جزو ائتلاف نبوده‌اند در انتخابات گذشته نیز وارد کردن آن‌ها به ائتلاف بر گانتز بسیار سخت آمد و او ائتلاف با نتانیاهو را بر ائتلاف با اعراب ترجیح داد.

🔸 مطابق نظرسنجی‌ها حزب جدید ساعر ۱۸، یمینا به رهبری نفتالی بنت ۱۷، یش عاتید-تلم به رهبری لاپید ۱۵، آبی و سفید ۷ و «اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن ۶ کرسی کسب خواهند کرد؛ مجموع آراء این احزاب به ۶۳ کرسی خواهد رسید که برای تشکیل کابینه کفایت می‌کند. در این صورت ساعر، بنت و لاپید هر کدام که بتواند بعد از نتانیاهو جایگاه دوم را کسب کند می‌تواند کابینه را تشکیل دهد.

✅ با این اوصاف به نظر می‌رسد در انتخابات آینده رقابت اصلی نه بین چپ و راست بلکه بین ساعر، لاپید و بنت برای رهبری بلوکی باشد که باید لیکود و نتانیاهو را کنار بزند. اما آیا چنین محاسباتی باعث نمی‌شود که گانتز و نتانیاهو دنبال راهی برای ممانعت از فروپاشی ائتلاف کنونی باشند؟

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه