اختلافات آمریکا و اروپا در زمینه تجارت دیجیتال و همکاری با چین

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی، پیروزی بایدن را فرصتی برای حل برخی اختلافات آمریکا با اروپا می‌داند تا مذاکرات نیمه‌تمام دو سوی آتلانتیک در دوره دوم اوباما، بار دیگر از سر گرفته شود.

♦️ اختلافات آمریکا و اروپا در زمینه تجارت دیجیتال و همکاری با چین

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی، پیروزی بایدن را فرصتی برای حل برخی اختلافات آمریکا با اروپا می‌داند تا مذاکرات نیمه‌تمام دو سوی آتلانتیک در دوره دوم اوباما، بار دیگر از سر گرفته شود. نویسنده با اشاره به بیانیه اخیر کمیسیون اروپا مبنی بر لزوم همکاری مشترک با آمریکا برای مقابله با کرونا و تهدیدات زیست‌محیطی، از اراده مثبت رهبران اروپایی به حل دیگر اختلافات خبر می‌دهد.

🔹 در بیانیه کمیسیون اروپا به ضرورت «نظارت بر فناوری‌های جدید برای حراست از دموکراسی» از طریق تأسیس «شورای تجارت و فناوری» به عنوان محمل دیگری برای همکاری آمریکا و اروپا اشاره شده که کنترل فرآیندهای «تجارت دیجیتال و امنیت سایبری» مهم‌ترین وظیفه این شورا برشمرده شده است.

🔹 در یادداشت اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی اشاره شده که نقص بیانیه کمیسیون اروپا، رویکرد انحصارگرایانه اتحادیه اروپاست. به گونه‌ای که اغلب استانداردهای نظارتی با مطلوبیت‌های دولت‌های عضو این اتحادیه تبیین شده است. برای مثال نظارت بر هوش مصنوعی، بسترهای نرم‌افزاری حاکمیت دیجیتال و اخذ مالیات از فعالیت‌های تجاری دیجیتال، عمدتاً منافع شرکت‌های آمریکایی را هدف قرار می‌دهد.

🔹 نویسنده با یادآوری خطر نفوذ تجاری چین در اروپا، رهبران قاره سبز را به تغافل و نادیده‌گرفتن این تهدید متهم می‌کند. زیرا برخی از دولت‌های اروپایی گمان کنند برای رفع خلأ خود در حوزه فناوری‌های مدرن در برابر آمریکا می‌توانند از چین کمک بگیرند، ولی این یادداشت به آنها توصیه می‌کند که با راهبرد بایدن جهت ائتلاف‌سازی علیه گسترش بازار پکن در جهان همراهی کنند.

🔸 به نظر می‌رسد دولت جو بایدن به‌راحتی و به‌صرف تأکید بر ارزش‌های ایدئولوژیک و لزوم مقابله با فعالیت‌های چین علیه هنگ‌کنگ، تایوان و موارد مشابه نخواهد توانست نظر همه رهبران اروپایی برای مقابله با پکن را جلب کند و در این راستا باید درصدد ارائه ایده‌های عملیاتی‌تر و فنی‌تر و هم‌چنین عرضه امتیازات تجاری و اقتصادی ملموس‌تری باشد.

منبع

(https://www.csis.org/analysis/europe-reset)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه