ارزیابی شورای روابط خارجی از چالش بایدن در برابر ایران

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در گزارشی سعی کرده به تحلیلی از چالش دولت آتی آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران بپردازد.

♦️ ارزیابی شورای روابط خارجی از چالش بایدن در برابر ایران

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در گزارشی سعی کرده به تحلیلی از چالش دولت آتی آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران بپردازد. در این گزارش آمده که شرط‌گذاری بایدن برای ایران مبنی بر بازگشت به برجام به شرط «موافقت با آغاز مذاکرات بعدی» به دشواری امکان‌پذیر است و ایران جز به بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای راضی نیست.

🔹 به نوشته این اندیشکده آمریکایی، بایدن از یک‌سو با مقاومت ایران در قبال مذاکرات منطقه‌ای و موشکی روبروست و از سوی دیگر با مخالفت‌های داخلی برای بازگشت به برجام از سوی جمهوری‌خواهان و حتی بخشی از دموکرات‌ها که آن را ناقص می‌دانند مواجه است. این مسأله در کنار فرصت اندک ناشی از تصویب طرح اخیر مجلس ایران، کار را برای آمریکا دشوارتر ساخته است.

🔹 تیم سیاست خارجی بایدن تمایل به احیای برجام دارد. به‌طوری که آنتونی‌بلینکن، نامزد وزارت خارجه دولت بایدن، آن را نسخه مناسبی برای توافق با کره شمالی نیز برمی‌شمارد. رویکرد این تیم بهره‌مندی از توان‌مندی‌های متحدان آمریکا برای فشارهای چندجانبه و گروهی بر دولت‌هایی مانند ایران، چین و کره شمالی است تا به مطلوبیت‌های امنیتی غرب تن دهند.

🔹 در این یادداشت آمده که اولویت اصلی سیاست خارجی دولت بایدن، مقابله با نفوذ گسترده چین است. به همین دلیل تمایل دارد پرونده‌های دیگر مانند ایران، کره شمالی و افغانستان را در زمانی کوتاه‌تر به سرانجام برساند. بنابراین برخلاف تبلیغات رسانه‌ای که ایران را در تنگنا نشان می‌دهند، این آمریکاست که باید اقتضائات و مطلوبیت‌های ایران را مدنظر قرار دهد.

🔸 مسأله آن است که وقتی ایران در برابر فشارهای حداکثری و مداوم دولت ترامپ برای پذیرش تمدید برجام و عقب‌نشینی از سیاست‌های منطقه‌ای و موشکی‌اش، مقاومت کرده چه دلیلی دارد که در برابر مشوق‌هایی اندک و کم‌ارزش، تن به پذیرش مذاکره در این موضوعات دهد. بنابراین تقویت اهرم‌های فشار و همچنین آینده‌نگری در برابر تلاش آمریکا برای ایجاد اجماع علیه ایران، می‌تواند مانع توفیق دولت آمریکا در مقابل جمهوری اسلامی شود.

منبع

(https://www.cfr.org/blog/transition-2021-looming-iran-crisis?utm_medium=social_owned&utm_content=120820&utm_source=tw)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه