دستاوردهای راه‌آهن خواف-هرات

هفته گذشته راه‌آهن خواف-هرات با پیام ویدئویی رؤسای جمهور ایران و افغانستان افتتاح شد. این خط ریلی که ۲۲۵ کیلومتر طول دارد، ۷۸ کیلومتر آن در ایران و ۱۴۷ کیلومتر آن در افغانستان قرار دارد.

دستاوردهای راه‌آهن خواف-هرات

#تحلیل_کوتاه

🔹 هفته گذشته راه‌آهن خواف-هرات با پیام ویدئویی رؤسای جمهور ایران و افغانستان افتتاح شد. این خط ریلی که ۲۲۵ کیلومتر طول دارد، ۷۸ کیلومتر آن در ایران و ۱۴۷ کیلومتر آن در افغانستان قرار دارد. دستاوردهای این راه‌آهن را در سه زمینه امنیتی، اقتصادی و دیپلماتیک می‌توان برشمرد:

۱️⃣ امنیتی
در شرایطی که سیاست آمریکا، کاهش نیروهای نظامی در افغانستان در کوتاه‌مدت و احتمالاً خروج از آن در بلندمدت می‌باشد، کمک ایران به توسعه افغانستان می‌تواند محمل مناسبی برای نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در مذاکرات صلح میان گروه‌های افغانستانی و توجیه و اقناع آنان به کاهش خشونت‌ها و بهره‌مندی از دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی این روند روبه‌رشد باشد. طبعاً امنیت افغانستان مؤلفه مهمی در حفظ امنیت مرزهای شرقی ایران خواهد بود.

۲️⃣ اقتصادی
با تکمیل و بهره‌برداری از این خط پیش بینی می‌شود سالانه ۳ میلیون تُن صادرات و واردات و یک میلیون ‌و هفتصد هزار تُن ترانزیت در این مسیر انجام شود. افزایش مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان، کاهش ترافیک جاده‌ای، انتقال موادخام معدنی به ایران به منظور فرآوری و صادرات امن از طریق ایران و آب‌های بین‌المللی، از دیگر مزیت‌های اقتصادی این مسیر ریلی است.

۳️⃣ دیپلماتیک
این راه‌آهن مکمل اتصال ریلی چین، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان، ایران، خلیج فارس و سپس اروپا است. اهمیت این خط ریلی به عنوان بخشی از پازل بزرگ‌تر طرح «یک جاده، یک کمربند» چین و هم‌چنین نقش‌آفرینی ایران در دست‌یابی کشورهای مذکور به آب‌های آزاد، مزیت نسبی مهمی در چهارچوب سیاست منطقه‌ای ایران در آسیای میانه خواهد بود.

🔸 اهمیت توسعه روابط تجاری منطقه‌ای ایران در آسیای میانه، هم از منظر مقابله با سیاست‌های تحریمی غرب، هم از نظر افزایش کنش‌گری ایران با توجه به اشتراکات فرهنگی به‌ویژه با افغانستان و تاجیکستان، بسیار مهم و راهبردی است که گسترش آن می‌تواند منافع سیاسی و اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه