گزارش گروه بین‌المللی بحران از احیای برجام

گروه بین‌المللی بحران که مطالبی در حمایت از توافق هسته‌ای منتشر کرده است، در گزارشی نوشته اقدام‌های یک سال اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور سردار سلیمانی، خراب‌کاری در نطنز و ترور دکتر فخری‌زاده با هدف تحمیل آسیب حداکثری به ایران و تحریک جمهوری اسلامی به خروج از برجام انجام شده است، هم‌چنان که قصد دارند با موانع حقوقی و دیپلماتیک، مانع بازگشت دولت بایدن به این توافق شوند.

♦️ گزارش گروه بین‌المللی بحران از احیای برجام

 

#گزارش_کوتاه

🔹 گروه بین‌المللی بحران که مطالبی در حمایت از توافق هسته‌ای منتشر کرده است، در گزارشی نوشته اقدام‌های یک سال اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی در ترور سردار سلیمانی، خراب‌کاری در نطنز و ترور دکتر فخری‌زاده با هدف تحمیل آسیب حداکثری به ایران و تحریک جمهوری اسلامی به خروج از برجام انجام شده است، هم‌چنان که قصد دارند با موانع حقوقی و دیپلماتیک، مانع بازگشت دولت بایدن به این توافق شوند.

🔹 نویسندگان این گزارش معتقدند مزیت استراتژیک برجام برای کشورهای عضو شورای امنیت، کنترل برنامه هسته‌ای ایران و برای جمهوری اسلامی نیز تعلیق تحریم‌ها در کنار رشد روابط سیاسی و دیپلماتیک با قدرت‌های جهانی به‌ویژه با اروپاست. به همین دلیل برجام علی‌رغم همه تحولات مذکور، تاکنون از بین نرفته است.

🔹 این گزارش به انتقاد از ایده تعلیق برخی تحریم‌های هسته‌ای و تداوم آن‌ها برای وادارسازی ایران به مذاکرات منطقه‌ای و موشکی پرداخته و با توجه به مقاومت ایران طی سال‌های اخیر و هم‌چنین مصوبه اخیر مجلس مبنی بر احتمال خروج از ان‌پی‌تی، به آمریکا و اروپا توصیه می‌کند از این ایده دست کشیده و به طور کامل به تعهدات‌شان ذیل برجام عمل نمایند.

🔹 در عین حال در این گزارش به ایران نیز توصیه شده است از طرح مطالباتی مانند دریافت غرامت از آمریکا و یا لغو مکانیسم ماشه پرهیز کند. زیرا گرچه بایدن با بحران‌های داخلی و خارجی متعددی روبروست و تمایل دارد پرونده هسته‌ای ایران را هر چه سریعتر فیصله بخشد ولی این موضوع به معنای این نیست که از اِعمال فشارهای چندجانبه با همراهی اروپا و حتی چین و روسیه علیه ایران اجتناب کند.

🔹 نهایتاً به ادعای نویسندگان این گزارش، بهترین سازوکار برای حل‌وفصل اختلافات در دیگر حوزه‌ها، بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام است. ایران و آمریکا بایستی ابتدا درباره ترتیب اقدامات متقابل‌شان در راستای احیای برجام گفتگو کنند و سپس می‌توانند درباره امکان و زمان مذاکره در دیگر موضوعات نیز به گفتگو بنشینند.

🔸 با وجود اینکه گروه بحران، گزارش مورد بحث را بر اساس پیش‌فرض‌های ادعایی خود نوشته و نتیجه‌گیری‌های مطلوب خود را نیز مطرح کرده است، به نظر می‌رسد برخی موضع‌گیری‌های اخیر در کشور مبنی بر بازگشت بی‌قید و شرط طرف مقابل به برجام و همچنین مصوبه اخیر مجلس تأثیر مثبتی بر ارزیابی برخی اتاق‌های فکر آمریکایی داشته که نشان می‌دهد کشورهای غربی صرفاً در برابر قدرت‌نمایی و رویکرد تهاجمی حاضر به پذیرش حقوق مسلم ایران خواهند شد و هر گونه رویکرد سازش‌کارانه آن‌ها را جسورتر می‌کند.

منبع

(https://www.crisisgroup.org/middle-east-north-africa/gulf-and-arabian-peninsula/iran/vital-delicate-task-reviving-jcpoa)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه