احتمال حمله ترکیه به عین عیسی؛ تلاش روسیه برای تحویل شهر به دمشق

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی امکان حمله نظامی ترکیه به عین عیسی در شمال شرق سوریه و فشار روسیه بر کردها برای تحویل دادن این شهر به ارتش سوریه پرداخته است.

♦️ احتمال حمله ترکیه به عین عیسی؛ تلاش روسیه برای تحویل شهر به دمشق

 

#گزارش_کوتاه

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی امکان حمله نظامی ترکیه به عین عیسی در شمال شرق سوریه و فشار روسیه بر کردها برای تحویل دادن این شهر به ارتش سوریه پرداخته است.

🔹 عین عیسی در جغرافیای شمال شرق سوریه، جایگاه مهمی دارد. این شهر در شرق رود فرات قرار گرفته و از شرق به قامشلی، از حنوب به رقه، از شمال غرب به کوبانی و از غرب به منبج راه دارد. براساس توافق سال ۲۰۱۹ سوچی، نیروهای کرد ۳۲ کیلومتر از مرزهای ترکیه عقب نشستند. در حالی که فاصله عین عیسی تا مرز ترکیه، ۳۷ کیلومتر است. هم‌اکنون مقر نیروهای آسایش و برخی ساختمان‌های حکومت خودمختار کردها در این شهر مستقر است.

🔹 در هفته‌های اخیر و پس از استقرار نیروهای نظامی ترکیه و گروه‌های وابسته به آن در اطراف عین عیسی، احتمال حمله نظامی آنکارا به این شهر تا پیش از تشکیل دولت جدید در آمریکا افزایش یافته است.

🔹 در این میان، روسیه با استفاده از فرصت احتمال حمله ترکیه به عین عیسی، به کردها هشدار داده که تهدید ترکیه جدی است و یگان‌های مدافع خلق(YPG) باید این شهر را به مسکو و دمشق تحویل دهند. با این حال، کردها تاکنون با این درخواست مخالفت کرده‌اند.

🔹 به نظر می‌رسد روسیه خواهان اجرای فرمولی است که پیش از این در قامشلی پیاده شد تا بر مبنای آن، یگان‌های مدافع خلق، فرودگاه و مکان‌ استقرار ساختمان‌های عمومی عین عیسی را به دمشق تحویل دهند. بخش دیگری از این توافق، شامل استقرار سه پست نظارتی در بزرگراه M4 به سمت شمال، شرق و غرب عین عیسی است.

🔹 ترکیه در صورت تصرف عین عیسی، می‌تواند نفوذ خود به سمت رقه و چاه‌های نفتی دیرالزور را گسترش دهد، ارتباط کوبانی با منطقه جزیره را قطع و فشار بر شهر منبج در غرب فرات را نیز تشدید کند.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/12/turkey-syria-russia-kurds-under-moscow-pressure-ain-issa.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه