فروپاشی اقتصادی عراق؛ نخستین معضل سیاست خارجی بایدن

نشریه آمریکایی «فارن ‌پالیسی» در یادداشتی، معتقد است بحران اقتصادی در عراق می‌تواند نخستین معضل سیاست خارجی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آینده آمریکا باشد.

♦️ فروپاشی اقتصادی عراق؛ نخستین معضل سیاست خارجی بایدن

 

#گزارش_کوتاه

🔸 نشریه آمریکایی «فارن ‌پالیسی» در یادداشتی، معتقد است بحران اقتصادی در عراق می‌تواند نخستین معضل سیاست خارجی «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آینده آمریکا باشد.

🔹 فارن پالسی می‌نویسد: «اگر حکومت عراق نتواند حقوق کارمندان دولت در ماه ژانویه را پرداخت کند، بروز بی‌ثباتی و خشونت گسترده در این کشور محتمل است. بنابراین آمریکا و جامعه جهانی باید از فروپاشی مالی عراق جلوگیری کنند».

🔹 بغداد ماهانه ۵ میلیارد دلار برای حقوق و مستمری و ۲ میلیارد دلار برای خدمات ضروری نیاز دارد. این درحالی است که از زمان شیوع بیماری کرونا، درآمد نفتی این کشور بین ۲٫۵ تا ۳٫۵ میلیارد دلار در نوسان بوده است و این یعنی عراق ماهیانه ۳٫۵ تا ۴٫۵ میلیارد دلار کسری بودجه دارد.

🔹 نویسنده ضمن اشاره به این موضوع که آمریکا می‌تواند از مشارکت سایر بازیگران مانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، دولت‌های عربی و برخی کشورهای اروپایی و آسیای شرقی برای مشارکت در بهبود اوضاع اقتصادی در عراق استفاده کند، می‌نویسد: «عراق برای جلوگیری از سقوط سیستم مالی به پول نیاز دارد. اگر آمریکا مبلغی حدود یک میلیارد دلار را تعهد کند، می‌توان بسته بزرگتر ۵ تا ۱۰ میلیارد دلاری برای سایر کشورها در نظر گرفت؛ هرچند که این ایده نباید به صورت افزایش مالیات از جیب آمریکایی‌ها خارج شود».

🔹 از دیدگاه نویسنده سال‌های اخیر باید دو درس مهم در مورد این قسمت از جهان به ایالات متحده آموخته باشد: «نخست اینکه آنچه در خاورمیانه اتفاق می‌افتد، در آنجا باقی نمی‌ماند و دوم اینکه یک اونس هزینه برای پیشگیری، ارزش یک پوند درمان را دارد؛ همانطور که سیاست‌های تراژیک واشنگتن در قبال عراق، سوریه و لیبی این را اثبات کرده است».

(https://foreignpolicy.com/2020/12/14/iraqs-economic-collapse-could-be-bidens-first-foreign-policy-headache/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه