ترسیم «خاورمیانه مطلوب» آمریکا توسط شورای آتلانتیک

اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی به دولت آتی آمریکا توصیه کرده به توافق برجام بازگردد. در عین حال که اضافه می‌کند گشایش دیپلماسی در قبال ایران باید آهسته، محتاطانه و با بدگمانی همراه باشد.

♦️ ترسیم «خاورمیانه مطلوب» آمریکا توسط شورای آتلانتیک

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی به دولت آتی آمریکا توصیه کرده به توافق برجام بازگردد. در عین حال که اضافه می‌کند گشایش دیپلماسی در قبال ایران باید آهسته، محتاطانه و با بدگمانی همراه باشد.

🔹 در این یادداشت دو مشکل اصلی در احیای برجام، اولاً نقص آن در عدم اعمال محدودیت بر برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای ایران و ثانیاً تقویت گرایش‌های مقاومت‌جویانه در ایران پس از فشارهای آمریکا و به‌ویژه پس از ترور سردار سلیمانی و دکتر فخری‌زاده قلمداد شده است.

🔹 این مقاله با وجود اشاره به دشواری احیای برجام، این توافق را برای منافع منطقه‌ای آمریکا و اروپا در غرب آسیا ضروری می‌داند. همچنین معتقد است تداوم روند کنونی عادی‌سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی که از امارات و بحرین آغاز شده و به مراکش رسیده، دستاوردی برای کاهش تنش‌های امنیتی در این منطقه نخواهد داشت.

🔹 به نظر نویسنده، بایدن ضمن استقبال از روند عادی‌سازی باید تلاش کند این فرآیند بر مبنای راه‌حل دودولتی به پیش برود. بر این اساس که احتمالاً عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی منوط به پذیرش این راه‌حل از سوی تل‌آویو خواهد بود.

🔹 این یادداشت تداوم روند عادی‌سازی بر اساس اصلاحات داخلی و دموکراتیک در کشورهای عربی، توسعه روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی و کاهش تنش‌های مذهبی در منطقه را بنیانی برای «آینده راهبردی خاورمیانه» قلمداد می‌کند که در کنار احیای برجام و اعمال محدودیت برای ایران، مطلوبیت‌های منطقه‌ای غرب را تأمین خواهد کرد.

🔸 به نظر می‌رسد پیشنهاد این یادداشت مبنی بر تداوم و اصلاح دو توافق «برجام» و «ابراهیم» از سوی دولت بایدن، راهبردی برای واگذاری مسائل امنیتی منطقه به متحدان آمریکا و ایجاد نوعی از توازن قوای مطلوب غرب در منطقه باشد. هدف این راهبرد، ایجاد محدودیت استراتژیک برای ایران و حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی خواهد بود.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/content-series/inflection-points/bidens-best-chance-for-mideast-gains-go-slow-on-iran-and-build-fast-off-the-abraham-accords/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه