اندیشکده اروپایی: درس‌های اعتراضات ونزوئلا برای مخالفان در بلاروس

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی درمقاله‌ای با اشاره به انتخابات پارلمانی اخیر ونزوئلا که به تقویت قدرت مادورو رئیس‌جمهور این کشور انجامید، ضمن ارزیابی دلایل شکست معترضان در ونزوئلا، توصیه‌هایی به مخالفان در بلاروس دارد

♦️ اندیشکده اروپایی: درس‌های اعتراضات ونزوئلا برای مخالفان در بلاروس

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی درمقاله‌ای با اشاره به انتخابات پارلمانی اخیر ونزوئلا که به تقویت قدرت مادورو رئیس‌جمهور این کشور انجامید، ضمن ارزیابی دلایل شکست معترضان در ونزوئلا، توصیه‌هایی به مخالفان در بلاروس دارد:

۱️⃣ شناسایی بین‌المللی رهبر مخالفان به عنوان رییس دولت در حالی که هیچ قدرتی در داخل ندارد، به ناامیدی می‌انجامد. می‌بایست با دیپلماسی و مذاکره درصدد کاهش حمایت اقتصادی متحدان دولت مستقر برآمد.

۲️⃣ تحریم و کودتا علیه دولت مستقر به بسیج ملی به نفع آن در داخل می‌انجامد. در عین حال نباید اجازه داد مبارزات دموکراسی‌خواهانه در داخل به محملی برای رقابت‌های جهانی غرب و شرق بدل شود. آمریکا و برخی قدرت‌های اروپایی قصد استفاده از این منازعات برای قدرت‌نمایی و دستاوردسازی دارند.

۳️⃣ باید با عمل‌گرایی راه‌های مذاکره و گفت‌وگو با دولت مستقر را گشود نه اینکه با تعصب، مانع هر گونه سازش شد. به‌ویژه باید راه مسالمت‌آمیز با نیروهای نظامی و انتظامی را باز کرد و از وعده‌های انتقام و دادگاه صرف‌نظر نمود.

۴️⃣ در پیشنهاد پایانی این مقاله به مخالفان بلاروسی آمده است با گزارش‌های معتبر در رسانه‌های بین‌المللی سرکوب دولت مستقر را تبیین کنید ولی از مسائل مغرضانه و غیرمسئولانه پرهیز شود. علاوه بر این با فعالیت‌های خیریه و انسان‌دوستانه، همدلی مردم را برانگیزید و به فعالیت در داخل کشور بپردازید. خروج عموم نخبگان مخالف از کشور، راهی برای مبارزه نمی‌گشاید. هم‌چنین اتحاد درونی مخالفان عنصر مهمی در تداوم مبارزه می‌باشد.

🔸 به نظر می‌رسد حمایت روسیه از دولت بلاروس که در ابتدا مورد تردید بود، اندیشکده‌ها و اتاق‌های فکر اروپایی به یافتن راهی برای جلوگیری از تبدیل این اعتراض‌ها به تقابل اروپا با مسکو انداخته تا بتوانند از طریق مخالفان داخلی مسیری برای سقوط دولت مستقر به رهبری لوکاشنکو بیابند.

منبع

(https://ecfr.eu/article/10-venezuelan-lessons-for-the-belarusian-opposition/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه