نامه مقام‌های اسبق آمریکا به بایدن برای بازگشت به برجام

هفته گذشته جمعی از مقام‌های سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی پیشین آمریکا در نامه‌ای به بایدن رییس‌جمهور منتخب آمریکا خواستار رفع تحریم‌های ایران و بازگشت کامل آمریکا به برجام شدند.

♦️ نامه مقام‌های اسبق آمریکا به بایدن برای بازگشت به برجام

#تحلیل_کوتاه

🔹 هفته گذشته جمعی از مقام‌های سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی پیشین آمریکا در نامه‌ای به بایدن رییس‌جمهور منتخب آمریکا خواستار رفع تحریم‌های ایران و بازگشت کامل آمریکا به برجام شدند. نویسندگان سیاست‌های توسعه‌طلبانه دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس را موجب ناامن‌سازی غرب آسیا دانسته و خواستار کانال ارتباطی میان ایران و آمریکا برای جلوگیری از تنش شده‌اند.

🔸 در نامه آمده است:«احیای برجام توسط ایران و آمریکا، آغازی برای مذاکرات بر روی محدودیت‌های تسلیحاتی منطقه‌ای و حل و فصل اختلافات منطقه‌ای خواهد بود». با این توصیف به نظر می‌رسد دو رویکرد در میان حامیان بایدن نسبت به پرونده هسته‌ای و به طور کلی موضوعات اختلافی با ایران وجود دارد:

۱️⃣ یک رویکرد معتقد است از منظر روشی باید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای و تعهدات برجامی آمریکا به عنوان گروگانی برای وادارسازی ایران به مذاکرات منطقه‌ای و موشکی درآید و از منظر محتوایی نیز عمدتاً به مذاکرات با هدف محدودسازی هر دو حوزه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران می‌اندیشد.

۲️⃣ رویکرد دیگر از منظر روشی به بازگشت کامل آمریکا به برجام با هدف ترغیب ایران به مذاکرات معتقد است و استفاده از فشارهای اقتصادی حداکثری را سبب تحریک ایران به مقاومت بیشتر قلمداد می‌کند. از منظر محتوایی نیز با توجه به حساسیت ایران بر توان دفاعی، اولویت را به مسائل منطقه‌ای به‌ویژه عراق، سوریه و یمن می‌دهد و معتقد است تأکید بر محدودسازی توان موشکی، امکان مذاکره را سلب می‌کند.

🔸 به نظر می‌رسد با توجه به ایده جناح میانه حزب دموکرات مبنی بر ضرورت تعمیم محدودیت‌های برجام به توان موشکی ایران و هم‌چنین فشارهای لابی‌های صهیونیستی، دولت بایدن به رویکرد اول تمایل بیشتری داشته باشد و این ضرورت رویکرد تهاجمی ایران برای جلوگیری از تحقق زیاده‌خواهی‌های غرب را بیش‌ از پیش یادآور می‌شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه