افزایش قیمت دلار در عراق؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

در روزهای اخیر و با اعلام بانک مرکزی عراق، نرخ رسمی هر دلار آمریکا در این کشور 1450 دینار اعلام شد. در نتیجه پس از سال‌ها ثبات نسبی در ارزش پولی ملی، اکنون ارزش دینار عراقی با کاهش حدوداً 20 درصدی مواجه شده است.

♦️ افزایش قیمت دلار در عراق؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

📝#تحلیل_کوتاه

🔹 در روزهای اخیر و با اعلام بانک مرکزی عراق، نرخ رسمی هر دلار آمریکا در این کشور ۱۴۵۰ دینار اعلام شد. در نتیجه پس از سال‌ها ثبات نسبی در ارزش پولی ملی، اکنون ارزش دینار عراقی با کاهش حدوداً ۲۰ درصدی مواجه شده است. با این حال، موافقان و مخالفان این تصمیم دولت، استدلال‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی دارند:

🔸 موافقان تصمیم اخیر دولت عراق معتقدند با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و کسری بودجه این کشور که بعضاً به ۴ میلیارد دلار در ماه می‌رسد، دولت ناگزیر از افزایش قیمت دلار برای تأمین این کسری بود.

🔸 برخی دیگر از موافقان نیز استدلال می‌کنند واردات شدید به عراق از سوی کشورهای همسایه، باعث عدم شکل‌گیری بسترهای تولید داخل در این کشور شده است. در نتیجه افزایش قیمت دلار با توجه به دسترسی بدون محدودیت دولت به ارز و توان توزیع کافی آن در بازار، می‌تواند وضعیت تولید و صادرات در عراق را تا حدودی بهبود بخشد.

🔸 در سوی مقابل اما به نظر می‌رسد اجرای طرح جدید دولت با مخالفت نمایندگان پارلمان، گروه‌های سیاسی و حتی بسیاری از معترضان روبه‌‌روست. آن‌ها معتقدند افزایش نرخ دلار ازجمله پیشنهادهای ریاضتی نهادهای بین‌المللی است که نتیجه‌ای جز گسترش فقر در جامعه عراق نخواهد داشت.

🔸 مخالفان اقدام جدید دولت همچنین به وضعیت نامناسب اقتصادی در عراق به‌ویژه در ماه‌های اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا و کاهش شدید قیمت نفت اشاره کرده و معتقدند در اقتصاد وارداتی عراق که هنوز زیرساخت‌های لازم برای تولید و صادرات وجود ندارد، اقدام برای افزایش قیمت دلار، نتیجه‌ای جز تورم نخواهد داشت.

✅ به هرروی باید منتظر بررسی لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ عراق در پارلمان ماند. اما به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی انتخابات زودهنگام پارلمانی، مصطفی الکاظمی ریسک بزرگی برای افزایش قیمت دلار انجام داده است. آیا الکاظمی نسبت به تأثیرات احتمالی این اقدام در نتیجه انتخابات سال آینده بی‌توجه بوده است؟

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه