واکنش‌ها به پیشنهاد مقتدی برای احیای «بیت شیعی»

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی پیشنهاد اخیر مقتدی صدر برای ایجاد اجماعی جدید بین نیروهای شیعه عراقی و احیای «بیت شیعی» پرداخته است.

♦️ واکنش‌ها به پیشنهاد مقتدی برای احیای «بیت شیعی»

 

#گزارش_کوتاه

🔸 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در یادداشتی به بررسی پیشنهاد اخیر مقتدی صدر برای ایجاد اجماعی جدید بین نیروهای شیعه عراقی و احیای «بیت شیعی» پرداخته است.

🔹 ریاض المسعودی، عضو ائتلاف سائرون در پارلمان عراق در گفت‌وگو با المانیتور با بیان اینکه رسانه‌ها، تعبیر صحیحی از توئیت رهبر جریان صدر ارائه نداده‌اند، معتقد است که احیای بیت شیعی به معنای بازبینی اشتباهاتی است که از سوی احزاب شیعه در التزام به یک تعهد ایدئولوژیک برای مواجهه با چالش‌ گروه‌های مخالف و رادیکال اخذ شده است.

🔹 المسعودی مدعی است، اگرچه احزاب سیاسی شیعه از فراخوان صدر استقبال کردند، اما از ترس اینکه صدر مبارزات انتخاباتی یا گفت‌وگوها را رهبری کند و در انتخابات آینده تأثیر بگذارد، اقدامات عملی برای مذاکره درباره این ایده انجام نخواهند داد.

🔹 عضو ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق نیز به المانیتور می‌گوید: «با توجه به شرایط سیاسی کشور و در پیش بودن انتخابات پارلمانی، هماهنگی میان احزاب شیعه ضروری است… البته پیشنهاد مقتدی لزوماً به معنای اتحاد انتخاباتی نیست، بلکه می‌تواند طرحی برای پیشبرد مبارزات انتخاباتی و توافق درباره شرایط پساانتخابات و جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته در تشکیل دولت باشد».

🔹 نعیم العبودی، یکی از نمایندگان عصائب اهل الحق در پارلمان عراق هم به المانیتور می‌گوید: «ما معتقدیم فراخوان صدر، بسیار مهم است. زیرا خاستگاهی فرقه‌ای نداشته و به دنبال تحقق منافع ملی است. بنابراین باید از فرصت استفاده کرد».

🔹 در این میان اما ائتلاف النصر با صدور بیانیه‌ای پیشنهاد داد به جای بازگشت به سازوکار سنتی بیت شیعی، چارچوبی برای پیگیری اصول ملی با حضور همه شخصیت‌ها و نیروهای عراقی تدوین و تصویب شود.

🔹 نویسنده یادداشت در پایان به جدایی صدر از حزب کمونیست و جریان مدنی یا همان معترضان انقلاب اکتبر اشاره می‌کند و معتقد است مقتدی در ابتدا تصور می‌کرده که کسب جایگاه نخست‌وزیری برای صدری‌ها، صرفاً در گرو ائتلاف با جریان سنتی شیعیان است، اما با مشاهده مخالفت‌های مردمی در قبال توئیت‌های اخیرش، هدف خود را «اصلاح ایدئولوژیک» و نه یک فراخوان سیاسی اعلام کرده است.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/12/iraq-sadr-shiite-election.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه