سیاست امریکا در قبال مسئله فلسطین و دورنمای حل منازعه

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در مقاله‌ای به بررسی سیاست آمریکا در قبال مسئله فلسطین پرداخته است و نتیجه‌گیری می‌کند که کاهش علاقه آمریکا به ایفای نقش یک میانجی معتمد در این زمینه امکان یک توافق صلح را غیرمحتمل‌تر کرده است.

♦️سیاست امریکا در قبال مسئله فلسطین و دورنمای حل منازعه

 

#گزارش_کوتاه

🔸 اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در مقاله‌ای به بررسی سیاست آمریکا در قبال مسئله فلسطین پرداخته است و نتیجه‌گیری می‌کند که کاهش علاقه آمریکا به ایفای نقش یک میانجی معتمد در این زمینه امکان یک توافق صلح را غیرمحتمل‌تر کرده است.

🔹 نویسنده معتقد است از مدت‌ها قبل ایالات متحده در غرب آسیا اهداف راهبردی به هم مرتبطی مانند حفظ امنیت منابع انرژی حیاتی، مقابله با نفوذ شوروی و ایران، تضمین بقای اسرائیل و متحدان عربی، مقابله با تروریسم، ارتقای دموکراسی و کاهش جریان پناهندگان را دنبال کرده است.

🔹 بنابراین در مسئله فلسطین که محرک عمده‌ای در تحولات منطقه بوده نگاه آمریکا به اهداف راهبردی فوق بوده است. به علاوه نگرانی جامعه یهودی آمریکا و مسیحیان اوانجلیک در این خصوص عامل دیگری بوده است که آن را برای آمریکا با اهمیت می‌ساخته است.

🔹 مطابق این مقاله در سال‌های اخیر علاقه آمریکا به حل مساله فلسطین کاهش یافته است و علت آن حوادث بهار عربی، دیگر منازعات منطقه‌ای مانند جنگ سوریه و یمن، تلاش ایران برای برتری در منطقه و گروه‌های تروریست مانند القاعده و داعش بوده است که تهدیداتی فوری‌تر برای منافع امریکا ایجاد کرده است.

🔹 به علاوه روابط آمریکا با ایران و کشورهای عربی نیز دیگر به نظر نمی‌رسد که وابسته به مسئله فلسطین باشد؛ به همین دلیل اولویت این مساله برای آمریکا کم‌تر شده است.

🔹 طبق این تحلیل علاقه آمریکا به کل غرب آسیا نیز در زمانی که دیگر مناطق اولویت یافته‌اند کاهش یافته است. این کاهش علاقه به غرب آسیا در سیاست چرخش به شرق اوباما برجسته شد و دولت ترامپ با تغییرات قابل‌توجه در سیاست‌گذاری آمریکا به دنبال این بوده است که منازعه را به نفع اسرائیل حل کند و یک راه‌حل را بر فلسطینی‌ها تحمیل کند.

🔹 این مقاله با ذکر سابقه آمریکا در حمایت از راه‌حل دو دولتی و تغییر رویکرد دولت ترامپ معتقد است عواملی مانند روند عادی‌سازی روابط می‌تواند اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را در مسیر راه‌حل تک دولتی قرار دهد که بسیاری از متخصصان آن را خطرناک تلقی می‌کنند؛ راه‌حلی که به ادعای نویسنده در اسرائیل طرفداران بیشتری پیدا کرده است و مطابق یک نظرسنجی بیش از یک سوم فلسطینی‌ها نیز از آن حمایت می‌کنند.

(https://www.cfr.org/backgrounder/what-us-policy-israeli-palestinian-conflict)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه