لورا روزن: اجماع اروپا و بایدن بر نجات برجام پیش از گسترش آن

وزرای خارجه کشورهای دخیل در برجام پس از جلسه روز دوشنبه خود بیانیه مشترکی صادر کردند.

♦️ لورا روزن: اجماع اروپا و بایدن بر نجات برجام پیش از گسترش آن

 

#گزارش_کوتاه

🔹 وزرای خارجه کشورهای دخیل در برجام پس از جلسه روز دوشنبه خود بیانیه مشترکی صادر کردند. لورا روزن کارشناس آمریکایی و خبرنگار المانیتور، بیانیه و مواضع مقامات اروپایی را نشانه همسویی این مقامات با رویکرد رئیس‌جمهور آینده آمریکا در حفظ و احیای توافق هسته‌ای می‌داند که در این راستا پس از احیای برجام، می‌توان به سایر موضوعات پرداخت.

🔹 لورا روزن به نقل از یک مقام اروپایی نوشته است فشار برای مشروط کردن بازگشت به برجام رنگ باخته و هم‌اکنون تمرکز بر حفظ توافقی است که وجود دارد و سپس همکاری بیشتر برای رسیدن به یک توافق جامع‌تر.

🔸 مقاله روزن و نقل قول مقام اروپایی قابل توجه به نظر می‌رسد. فارغ از این نکته که در حال حاضر مشخص نیست آمریکا دقیقاً چه اقداماتی را پس از حضور بایدن در کاخ سفید انجام خواهد داد، این مسئله نیز محل تأمل است که اگر ایران پس از احیای برجام به مذاکرات مطلوب غرب تن ندهد، اروپا و آمریکا (که در آن مقطع عضوی از برجام خواهد بود) چه واکنشی نشان خواهند داد.

🔹 روزن در ادامه به نقل از یک مقام سازمان ملل مرتبط با مسائل ایران نوشته است به ایران ۴ تا ۶ هفته زمان داده خواهد شد تا به تعهدات کامل خود مطابق برجام بازگردد. پس از این مدت با تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وزارت خزانه‌داری آمریکا دستورالعمل‌های جدیدی در رابطه با تحریم‌ها در چارچوب برجام صادر خواهد کرد.

🔸 در صورت تحقق این موضوع، مانند گذشته، اقدامات ایران پیش از اقدامات طرف مقابل خواهد بود. توجه به این نکته نیز ضروری است که همزمان با احیای برجام، اهرم‌های تعبیه‌شده در توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل نیز به طور مؤثر فعال خواهند شد که بازگشت خودکار تحریم‌ها تحت عنوان «مکانیسم ماشه» یکی از آنها خواهد بود.

منبع

(https://diplomatic.substack.com/p/europe-coming-round-to-biden-idea)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه