اندیشکده آمریکایی: تداوم روند صلح خاورمیانه ترامپ در دوره بایدن نامشخص است

یک اندیشکده آمریکایی در تحلیلی روند سازش اعراب با رژیم صهیونیستی در دولت بایدن را با وقفه زمانی قابل ادامه می‌داند.

یک اندیشکده آمریکایی در مطلبی نوشت آینده سیاستی که دونالد ترامپ در خاورمیانه کلید زد در دوران ریاست جمهوری جو بایدن نامشخص است.

اندیشکده امریکن اینترپرایز در مطلبی با عنوان «مفهوم ریاست جمهوری بایدن برای صلح خاورمیانه» با یادآوری نقش برجسته ترامپ در شکل گیری توافق‌های سازش اعراب با رژیم صهیونیستی می‌نویسد در سه سال ابتدایی ریاست جمهوری او خاورمیانه تحولی خاصی را به چشم خود ندید. اما ۴ ماه مانده به انتخابات آمریکا فشار و رایزنی ترامپ و دستیارانش چند کشور عربی را به تدریج به سمت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی سوق داد. اندکی بعد سودان به امارات و بحرین پیوست. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا این سیاست در دوره بایدن به سبک و سیاق فعلی دنبال شود.

امریکن اینترپرایز معتقد است اظهارات بایدن برای بازگشت به برجام موجب رفتن برخی کشور‌های عربی دیگر به سمت عادی سازی روابط با تل‌آویو سوق دهد. هر چند ترامپ در آخرین روز‌های حضور خود در کاخ سفید کماکان از پیوستن دیگر کشور‌های به صف سازش کنندگان با رژیم صهیونیستی می‌گوید، اما معلوم نیست که ادامه این روند در دوران پسا ترامپ چگونه خواهد بود.

به نوشته این اندیشکده آمریکایی، در صورتی که دولت بایدن تحریم‌های ایران را کاهش دهد، رقبای منطقه‌ای تهران باید خود را برای یک ایران که از نظر اقتصادی در صحنه بین المللی قوی‌تر است، آماده کنند.

امریکن اینترپرایز رویکرد سیاست خارجی بایدن و ترامپ در قبال مسائل خاورمیانه را متفاوت از هم می‌داند و یادآور می‌شود که جمهوری خواهان و دموکرات‌ها کارزاری را برای پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان» و حل مشکلات داخلی آمریکا راه انداخته‌اند. همه گیری از کنترل خارج شده کرونا، ناآرامی‌های نژادی گسترده و مشکلات اقتصادی رو به تزاید میراثی است که ترامپ برای بایدن بر جا می‌گذارد، بنابراین طبیعیا مسائل داخلی در راس اولویت‌های دولت جدید آمریکا خواهد بود.

هر چند از منافع عادی سازی روابط اعراب و صهیونیست‌ها نمی‌توان چشم پوشی کرد و دستاورد‌های امنیتی آن در زمان عقب نشینی تدریجی آمریکا از منطقه غیر قابل انکار خواهد بود، اما دولت بایدن اولویت‌های داخلی بسیاری برای پرداختن خواهد داشت. پس احتمالا پروژه عادی سازی با اندک وقفه زمانی در دولت بایدن دنبال می‌شود.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال دیدگاه