مرگ تجربه دموکراسی آمریکایی در غرب آسیا

نشریه نشنال‌اینترست در یادداشتی به نقل از سوزان‌رایس مشاور امنیت ملی دولت اوباما، تلاش برای صدور دموکراسی به غرب آسیا را «یک تجربه نزدیک به مرگ» خواند.

♦️ مرگ تجربه دموکراسی آمریکایی در غرب آسیا

 

#گزارش_کوتاه 

🔹 نشریه نشنال‌اینترست در یادداشتی به نقل از سوزان‌رایس مشاور امنیت ملی دولت اوباما، تلاش برای صدور دموکراسی به غرب آسیا را «یک تجربه نزدیک به مرگ» خواند. تجربه‌ای که نه‌تنها در افغانستان و عراقِ اشغال‌شده بلکه حتی در جنبش‌های موسوم به بهار عربی نیز به شکست انجامید.

🔹 نویسنده سیاست خارجی چالش‌برانگیز و پرنوسان آمریکا در منطقه آسیای غربی را از عوامل عدم موفقیت در این تجربه قلمداد کرده است. عراق پس از اشغال دچار هرج‌ومرج و فساد شده، سوریه و لیبی نیز به دلیل جنگ داخلی و حمله خارجی به ورطه بی‌دولتی افتاده‌اند.

🔹 طبق این یادداشت، بایدن احتمالاً به سیاق ارزش‌های حزب دموکرات، بر آزادی‌های سیاسی، حقوق بشر و انتخابات آزاد در کشورهای غرب آسیا تأکید خواهد داشت. حال آن‌که وجود یک دولت کارآمد و قوی، مقدم بر یک دولت دموکراتیک است و ابتدا باید مسأله تداوم کارکردهای جاری دولتی را تثبیت نمود.

🔹 نویسنده در پایان متذکر می‌شود که دموکراسی تحمیلی به نتیجه نخواهد رسید. بلکه روند توسعه سیاسی باید متناسب با زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی هر سرزمینی، آغاز شود و آمریکا نباید خود را مسئول گسترش ارزش‌ها قلمداد کند.

🔸 علاوه بر نکات مذکور، حمایت آمریکا از استبدادی‌ترین حکومت‌های منطقه در حاشیه خلیج فارس و همچنین تأیید کودتای نظامیان در مصر علیه دولت منتخب مردم، از جمله مواردی است که نشان می‌دهد صدور دموکراسی بهانه‌ای برای پوشش مقاصد دیگر است و صداقتی در این زمینه وجود ندارد. 

منبع

(https://nationalinterest.org/blog/middle-east-watch/middle-east-and-american-democracy%E2%80%99s-near-death-experience-173850)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه