روزهای داغ عراق و احتمال وقوع درگیری

سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان شب گذشته در گفت‌وگو با المیادین به بررسی مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای پرداخت.

♦️ روزهای داغ عراق و احتمال وقوع درگیری

#تحلیل_کوتاه

🔹 سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان شب گذشته در گفت‌وگو با المیادین به بررسی مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای پرداخت. ازجمله مهم‌ترین بخش‌ سخنان وی که مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اشاره به وجود برخی شواهد و قرائن درباره احتمال اقدام تنش‌آفرین ترامپ در روزهای پایان ریاست‌جمهوری بود. شواهدی که به نظر می‌رسد در عراق بیش از سایر کشورهای منطقه قابل مشاهده است.

🔸 اگرچه در روزهای اخیر، اخبار متعدد و حتی متناقضی از تحرکات سیاسی، نظامی و امنیتی آمریکا در غرب آسیا منتشر شده است، اما شاید بیش از همه، عراق روزهای پرخبر و پرتنشی را سپری می‌کند. آخرین نمونه چنین تحولاتی، ادعای برخی رسانه‌ها از سفر محرمانه روز گذشته هیئت ویژه نخست‌وزیر عراق به تهران برای رایزنی با مقامات ایرانی بود که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با حملات اخیر به نیروهای آمریکایی نباشد.

🔸 افزایش حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد که حمله اخیر یکی از جدی‌ترین آن‌ها بود، انفجار در مسیر کاروان‌ نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف و همچنین تنش روزهای اخیر در روابط برخی گروه‌های مقاومت با نخست‌وزیر ازجمله تحولات روزهای اخیر در عراق بوده که تنش در این کشور را افزایش داده است.

🔸 اگرچه درباره این تحرکات دیدگاهی وجود دارد که معتقد است که با توجه به نزدیکی سالگرد ترور شهدای فرودگاه بغداد، آمریکایی‌ها در حال انجام اقدامات اطلاعاتی و نظارتی هستند، اما عده‌ای دیگر بر این باورند که وقوع برخی حملات محدود به نیروهای مقاومت در عراق، چندان دور از ذهن نیست.

🔸 در این چارچوب، به نظر می‌رسد ایران به عنوان یک بازیگر تأثیرگذار در میان گروه‌های مقاومت عراقی، حداقل در مقطع فعلی و تا انتقال قدرت در آمریکا، چندان تمایلی به افزایش تنش‌ها نداشته باشد. با این وجود، تحولات عراق شاید حاکی از روزهای ناآرام‌تری باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه