قرار دادن انصارالله در فهرست تروریستی آمریکا و چالش‌های آن

تعدادی از دیپلمات‌ها و مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا طی نامه‌ای به «مایک پمپئو»، وزیر خارجه این کشور از وی خواستند موضوع قرار دادن جنبش انصارالله در فهرست تروریستی آمریکا را متوقف کند.

♦️ قرار دادن انصارالله در فهرست تروریستی آمریکا و چالش‌های آن

#تحلیل_کوتاه

🔹تعدادی از دیپلمات‌ها و مقام‌های سابق وزارت خارجه آمریکا طی نامه‌ای به «مایک پمپئو»، وزیر خارجه این کشور از وی خواستند موضوع قرار دادن جنبش انصارالله در فهرست تروریستی آمریکا را متوقف کند.

🔸 این مقامات سابق ضمن بیان اینکه «ما هیچ‌گونه علاقه‌ای به جنبش حوثی‌ها نداریم»، اذعان کردند که این اقدام در وهله نخست مخاطرات جدی برای سیاست آمریکا در یمن ایجاد خواهد کرد و از طرفی بیشتر از همه به ضرر غیرنظامیان بی‌گناه یمنی خواهد بود.

🔸 دیپلمات‌های آمریکایی همچنین بر این نکته تاکید کرده‌اند که ما بر این باور نیستیم که جنبش حوثی‌ها مطابق با تعریف «سازمان تروریستی خارجی» تعیین شده از سوی وزارت خارجه آمریکاست و معتقدیم این اقدام به نفع منافع ملی آمریکا نخواهد بود.

🔸 به نظر می‌رسد ترامپ بنا دارد تحت فشارهای سعودی در واپسین روزهای دولت خود ضربه‌ای دیگر بر پیکر محور مقاومت وارد سازد. در همین راستا پایگاه «هیل» بر این باور است این اقدام آمریکا در صورت اجرا، تلاش دیگری در راستای فشار حداکثری بر ایران و محور مقاومت است.

🔸 در عین حال به نظر می‌رسد انگیزه های داخلی نیز در پس این اقدام نهفته باشد. به این معنا که از مدتی پیش تقریباً روشن شده که بایدن به دنبال اقدامات عملی و جدی برای پایان دادن به جنگ یمن است. پس می‌توان این اقدام را مانعی در مسیر سیاست آتی دولت بایدن در قبال جنگ یمن ارزیابی کرد.

🔸 در صورت عملی شدن طرح اخیر آمریکا، بایدن بر سر یک دو راهی قرار خواهد گرفت که هر دو به ضرر دولت اوست. اگر بخواهد انصارالله را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند، باید متحمل هزینه‌های آن باشد و اگر این اقدام را انجام ندهد نیز باید با چالش‌های تعامل با طرف اصلی بحران یمن که آن را تروریستی می‌داند، مواجه شود.

✅ در مجموع به نظر می‌رسد با وجود چنین چالش‌هایی، بعید است آمریکا، انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه