چرایی چرخش ترکیه در معادلات منطقه‌ای

اقدامات و اظهارات اخیر مسئولان ترکیه در کنار دیگر رویدادهای این روزها حاکی از وقوع تحرکات و طراحی‌هایی به منظور تغییر موازنه‌های منطقه‌ای با هدف احتمالی منزوی‌سازی ایران است.

♦️ چرایی چرخش ترکیه در معادلات منطقه‌ای

#تحلیل_کوتاه

🔸 اقدامات و اظهارات اخیر مسئولان ترکیه در کنار دیگر رویدادهای این روزها حاکی از وقوع تحرکات و طراحی‌هایی به منظور تغییر موازنه‌های منطقه‌ای با هدف احتمالی منزوی‌سازی ایران است.

🔸 اگر از حضور همه‌جانبه ترکیه در کنار رژیم صهیونیستی و به پشتیبانی از جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ بگذریم؛ سخنان جنجال‌برانگیز و مداخله‌جویانه اردوغان درباره رود ارس، نخستین نشانه‌ای بود که ذهن ناظران را به این نکته معطوف کرد که برنامه‌های جدیدی برای آینده منطقه در حال اجراست.

🔸 گرچه برخی با اما و اگرهایی نیت و مقصود اصلی اردوغان را تحلیل کردند ولی چند روز بعد که او از عادی‌سازی و افزایش سطح روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی سخن گفت، دیگر جای شکی باقی نماند که ترکیه در حال اجرای بازی جدیدی در منطقه است. هرچند که برخی معتقدند ترکیه به عنوان بازیگر اصلی در طراحی مشترک آمریکایی-صهیونیستی در حال نقش‌آفرینی است.

🔸 این گمانه تحلیلی زمانی تقویت می‌شود که بدانیم همان دستی که در حال تلاش برای نزدیک کردن ترکیه به رژیم صهیونیستی است، در کوششی مضاعف‌ تلاش دارد تا اختلافات قطر با عربستان و امارات را نیز حل و فصل کند.

🔸 بنابراین و از منظر کلان، در این طراحی جدید تلاش می‌شود محورها و موازنه‌های منطقه‌ای به نفع رژیم صهیونیستی و به ضرر ایران دچار تغییرات اساسی شود. به این معنا که محور اخوانی شامل ترکیه و قطر را به محور ارتجاع با تمرکز بر سعودی و امارات نزدیک کند و این کشورها را که طی سال‌های اخیر به شدت روابط خصمانه‌ای داشتند به سوی حل اختلافات و همگرایی سوق دهند.

✅ درباره چرایی این تغییر رویکرد نظام ترکیه دلایل متعددی را می‌توان برشمرد ولی شاید مهم‌ترین آن، فشارهای تحمیلی بر ترکیه از سوی آمریکا (تصویب تحریم‌ها ذیل قانون کاتسا) و اروپا (قریب‌الوقوع بودن احتمال تحریم این کشور توسط اتحادیه) است که ترکیه تضعیف شده بر اثر بحران‌های اقتصادی، توانایی مواجهه با آن را ندارد و در نتیجه به دنبال حل و فصل این مشکلات از طریق استفاده از کارت ارتباط با رژیم صهیونیستی و همراهی با ایالات متحده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه